Mick Pointer Band – Marillion’s “Script” Revisited

Verglas Music, 2014

In 1983 kwam Script For A Jester’s Tear uit, het debuutalbum van het Britse Marillion. De band had veel invloeden van jaren ’70 prog als Genesis en Yes, maar dan een stuk compacter. Mick Pointer was de originele drummer van Marillion en bracht een groep muzikanten bij elkaar om Script For A Jester’s Tear opnieuw live te spelen. Trouwens niet de minste, leden van onder andere Arena (Pointer’s huidige band) en Pendragon spelen mee. Deze registratie is van een concert in de Boerderij in Zoetermeer, een zaal waar veel progressieve rock-/metalconcerten worden gegeven.

De grote onbekende in de line-up was voor mij Brian Cummins, de zanger van The Carpet Crawlers, een Genesis-tributeband die wereldwijd zeer goed ontvangen is. Nu had Cummins de moeilijke taak om in de huid van Fish te kruipen. Pointer heeft een hele goede zanger uitgekozen die zeer dicht bij het timbre van Fish ligt zonder daar te veel nadruk op te leggen. Wie Script For A Jesters Tear kent zal horen dat deze liveregistratie erg goed is en zeker niet onderdoet voor het origineel. Dat heeft namelijk een licht gedateerde sound door de productie terwijl de composities ijzersterk zijn, deze live-cd geeft deze tracks echt leven mee door een natuurlijk geluid. Ook draagt Pointer hier met zijn spel aan bij. Hij speelt namelijk een stuk beter en minder houterig dan op het origineel. Naast Script For A Jester’s Tear worden de singles en B-kanten ten tijde van het album gespeeld, dit is dus echt een complete release. Het hoogtepunt van de tweede schijf is de ronduit fantastische uitvoering van Grendel, een achttien minuten durende prog-epic die ook door het publiek in de Boerderij bij de eerste tonen warm onthaald wordt. Ook is een track als Market Square Heroes een stuk opzwepender geworden. Afgesloten wordt er met Margaret, een vrolijke track met flink wat Schotse invloeden.

Fans van Marillion moeten deze cd zeker eens gaan beluisteren aangezien de tracks ontzettend sterk uitgevoerd worden. De mix is goed gebalanceerd en geen een instrument overheerst enorm, iets dat met de prominente toetsen al snel op de loer ligt.

Mick Pointer Band – Marillion's “Script” Revisited

1. Script For A Jester’s Tear
  2. He Knows, You Know