King Hiss – Sadlands

King Hiss – Sadlands
Eigen Beheer, 2014

Stoner in de lage landen, het leeft meer dan je denkt. King Hiss kreeg vorig jaar de complimenten van collega Alfvoet met de EP Snakeskin. Dit jaar zijn de West-Vlamingen begonnen aan het grote werk met het debuut Sadlands. We vonden hen vorig jaar reeds op Graspop en Ieperfest en ook nu doen de heren weer wat behoorlijk grote optredens. Hoe dat zoiets deze relatief nieuwe naam in het genre lukt, dat weet je op het eind van Sadlands.

Eigenlijk hoef je zelfs niet tot het eind van dit debuut te luisteren om je conclusies te trekken. King Hiss schotelt wat betreft stoner gewoon pure klasse voor. Dat betekent uitgebalanceerde rock met een pak diversiteit in de opbouw en heel wat Fu Manchu-attitude. Gitarist Josh tovert keer op keer versplinterende partijen uit zijn gitaar en deze vocale inbreng van Jan maakt het gewoon verslavend goed. De mix en kwaliteit van het geluid zijn sterk, maar over de ganse lijn behoudt de band dat typische rauwe en ruwe rockkarakter. Heerlijk melodisch, met ook die typische rollende gitaarlagen. Toch schuilt er ook een pak gewicht in dit muzikale pakket en moet de band nergens onderdoen voor de grooves van Channel Zero. Een track als Weight of a Tombstone doet de naam zelfs eer aan, met halverwege erg bonkende gitaren met verpletterende solo’s.

Stoner van een zwaar kaliber dus, maar eveneens kwalitatief en met de nodige ballen gebracht. Er bestaat geen twijfel over dat we deze Vlamingen nog gaan tegenkomen op menig festival en ze er ook schitterende resultaten zullen neerpoten, tenminste als die live-sessies in de buurt komen van dit plaatje. Stonertip van de maand.

King Hiss - Sadlands

1. La Haine
  2. Bite The Bait