Belphegor – Conjuring the Dead

Belphegor – Conjuring the Dead
Nuclear Blast, 2014

Belphegor was een beetje van mijn radar verdwenen. Enkele jaren terug brachten de Satanische Oostenrijkers aan de lopende band platen uit, die scoorden bij een groot publiek dankzij een gepolijste sound en een al even gepolijste image. Mij konden Bondage Goat Zombie, Walpurgis Rites – Hexenwahn en Blood Magick Necromance niet bijzonder boeien, net als bij Korpiklaani leek een band zijn eigen sound in die mate uit te melken, dat de uiers nogal snel opgedroogd geraakten. Nu echter, na een tyfus-infectie die Helmuth een tijdje uitschakelde is er nieuw werk: Conjuring the Dead lijkt een stap terug in de tijd, een terugkeer naar Belphegor voor het een hitmachine werd.

Op Conjuring the Dead klinkt Belphegor rauwer dan in het jaren heeft gedaan. Rammstein-persiflages als Der Geistertreiber blijven gelukkig achterwege. Opener Gasmaker Terror grijpt terug naar het recept waarmee Helmuth groot geworden is: tremolo’s, razendsnelle drums en vocalen waar de haren op je armen van recht gaan staan. Dit is waarom Belphegor destijds het label blackened deathmetal kreeg: blackmetal riffs werden voorzien van diepe grunts, meer moest dat niet zijn.

Doordat de zang wat onverstaanbaarder is geworden, blijft het meezinggehalte van de nummers beperkt (op de ‘FUKK YOU ALL’ in Gasmask Terror na dan). Het was een kwaal waar Belphegor al enige tijd aan leed: het grote succes van de metalen meezingers kreeg de bovenhand op de ‘pure’ black/deathmetal. Het bracht Belphegor een half miljoen facebooklikes op, maar de fans van het eerste uur bleven op hun honger zitten en teruggrijpen naar Lucifer Incestus of Necrodaemon Terrorsathan. Ik kan met enige zekerheid zeggen dat Conjuring the Dead voor het eerst sinds lang echt doet terugdenken aan het Belphegor van weleer. Dat maakt ook dat het album ook lijdt aan het euvel van vele black- en deathmetalschijven: een gebrek aan variatie. Op alle nummers wordt in de eerste plaats geramd, op een intro en enkele chugs na tenminste. Voor mij absoluut geen probleem, maar liefhebbers van post-/progmetal laten deze best links liggen. Liefhebbers van de oudere Belphegor, die zullen aangenaam verrast zijn.

Belphegor - Conjuring the Dead

1. Gasmask Terror
  2. Conjuring the Dead