Judd Madden – Everything in Waves

Judd Madden – Everything in Waves
Eigen Beheer, 2014

Judd Madden, een man en project uit Australië waar ik nog nooit van gehoord heb. Toch is de man erin geslaagd om zeven platen te produceren op eigen houtje in amper vier jaar tijd. Instrumentale post-metal, maar vooral doom, stoner en sludge met hier en daar even een uitstap naar wat anders. De zevende plaat, Everything in Waves bereikt dan toch onze redactie.

Ik begrijp wel waarom na zeven albums er nog steeds geen label is dat deze man helpt. Dit soort sludge bonkt stapsgewijs voort, maar nergens komt er echt een drive in. Judd presenteert daarentegen een behoorlijk droge en taaie structuur die moeilijk vast te houden is. Af en toe even een moment dat wat fijner klinkt, met wat stonervibes of sludgepsychedelica. Die fases worden dan weer repetitief herhaald tot ze uitgemolken klinken of verdwijnen even snel als ze gekomen zijn. Ook de tussendoortjes op gitaar contrasteren vaak op de gonzende achtergrond en climaxen worden te allen tijde uitgesteld. Een track als Air (I Am Sitting In A Room) doet je nog meer fronsen, vooral omdat het niets anders bevat dan mysterieuze fluistertonen die achterstevoren ingesproken zijn. Het contrast kon vervolgens niet groter zijn, met het erg mooie Emission Lines waarop met atmosferische gitaargolven de aandacht versterkt wordt en er ook een knappe overgang gemaakt wordt naar atmosferische sludge. Ook Memory Only Atoms doet het goed, met een veelzeggend akoestisch verhaal met Zuiders allures. Die toon wordt aangehouden op Alpha Crucis, tot de afsluiter voor een anticlimax zorgt met taaie, doelloze doom/sludge.

Zo weet de man op vlak van zijn album dezelfde frustratie weer te geven als hij weet te doen binnen elk van de sludge tracks. Judd Madden brengt het gedurende vier atmosferische tracks bijzonder goed, de sludge/doom is daarom niet slecht gebracht, maar het geheel klinkt chaotisch en leeg. Voor de fans van het genre beveel ik het dus niet aan, deze man trekt zijn score op door de uitstapjes die hij maakt binnen zijn muziek. Jammer genoeg zijn dat er nog te weinig, vooral binnen die taaie nummers zelf.

Judd Madden - Everything in Waves

1. Radio & Tone
  2. Redshift & Knowing