Origin – Omnipresent

Origin – Omnipresent
Agonia Records/Nuclear Blast, 2014

Het mocht even duren, deze recensie. Feit is dan ook dat wanneer Origin weer wat nieuws uitbrengt, je als luisteraar de eerste paar luisterbeurten ietwat overdonderd achterblijft met een gevoel van… leef ik nog? Met Omnipresent is dit niet anders. Drie jaar na Entity ligt hij klaar: het zesde album van deze Amerikanen.

Over Entity gesproken. Mocht je dat album met regelmaat zijn rondjes laten draaien, dan komt er nu een aantrekkelijk zusje bij. Origin heeft namelijk met overtuiging een verlengde weten te creëren van haar voorganger. Ook hier is sprake van kwaadaardige en uiterst agressieve, technische deathmetal. Ook hier is sprake van een bijna warme en metersdikke snarenlaag, met friemelende martelgrepen tussendoor. En ook hier weet de band de boel weer naadloos aan elkaar te breien. Het overzicht wordt op relatieve wijze bewaard omdat er enkele interludes van circa een minuut zijn ingevoegd. Hierdoor wordt het album verdeeld, maar kun je tegelijkertijd zeggen dat Omnipresent één nummer annex wervelwind is geworden; zoals we gewend zijn dus. Waar de band zichzelf op Enity al veel compacter presenteerde, is dit op deze nieuweling nog wat verder uitgewerkt. Zelden klokt een track meer dan vier minuten en nummers van twee minuten zijn geen uitzondering. Zo luistert het geheel dan ook prima weg (mede dankzij die fraaie interludes). Het best luister je dit album dus in z’n geheel, daar is het klaarblijkelijk voor uitgebracht. Toch vind ik Source of Icon O er dan weer lekker uitspatten met zijn typische Origin-explosies en bewijsstukken dat technische deathmetal anno 2014 geen overkill aan skills nodig heeft om toch een vette indruk te maken. Origin lijkt zich als een vis in het water te voelen en hoeft zich niet meer te bewijzen, zo lijkt het. Goede nummers maken, daar draait het nu om.

Zoals gezegd, vond je Entity om van te smullen? Dan heb je Omnipresent gewoon al in de kast staan. Daarbij denk ik dat als je Origin nog niet echt kent, dit een mooi instapmodel is om de band en z’n verleden beter te leren kennen. Origin gaat gewoon door en staat de komende tijd nog redelijk vaak op de Nederlandse planken. Wederom een prima ontwikkeling en zodoende voorzien van een prima cijfer.

Origin - Omnipresent

1. All Things Dead
  2. Thrall:Fulcrum:Apex