WAMI – Kill The King

WAMI – Kill The King
Metal Mind Productions, 2014

Zestien jaar oud, maar Iggy Gwadera lijkt het al behoorlijk ver geschopt te hebben. Vorig jaar besprak ik de tweede full-length van Anti Tank Nun, de Poolse band waarin de jongeman eveneens gitaar speelt. De band speelde met Thin Lizzy en bassist Marco was zo onder de indruk dat hij besloot om met Iggy eens wat anders te proberen. Voeg daar Vinny Appice (onder andere ex-Dio en ex-Black Sabbath) bij en Doogie White op zang en je krijgt het samenraapsel van letters uit hun namen: WAMI. Klinkt een beetje stom, maar de muziek gelukkig niet.

Het blaast me dan wel niet van mijn sokken, toch plaatst dit sterrenproject een debuut met behoorlijk wat diversiteit. Van logge sleeptracks als opener Exodus (The Red Sea Crossing) en One More For Rock ‘N’ Roll over authentieke rockrollers als The Rider of Wild Woman (You Oughta Know) tot het rustigere Guardian of Your Heart. Old school hardrock die smullen wordt voor Dio-freaks, kalmere sferen waar fans van Whitesnake zonder twijfel wel wat voor voelen. De befaamde heren zouden uiteraard niet gekozen hebben voor deze jongeman als hij niet deze krachtige en volle rocklijnen uit zijn gitaar zou kunnen toveren, met sporadisch eens een knappe melodische opflakkering of sterke solo. Toch val ik wat terug op het gevoel waarmee Anti Tank Nun me vorig jaar achterliet: een goede middenmoter, maar niets wat we nog niets gehoord hebben.

Staar je dus niet te fel blind op de grote namen, vooral niet op Thin Lizzy. Gebruik als ijkpunt eerder Dio of het Poolse Anti Tank Nun. Zo laat WAMI een mooi hardrockexemplaar achter dat wel erg bekend in de oren klinkt, maar de fans van Doogie en de aangehaalde bands vinden zich er ongetwijfeld wel in. Ik gooi The Rider, Heart of Steel of Get Out of My Way wellicht in de toekomst nog wel eens op.

WAMI - Kill The King

1. Exodus (The Red Sea Crossing)
  2. The Rider