Kruk – Before

Kruk – Before
Metal Mind Productions, 2014

De bandnaam Kruk komt wel eens voor in het donkere genre, vooral omdat het woord ook Pools is voor raaf. Aan deze band is echter niets grimmigs te bespeuren, integendeel. Kruk wordt aan mij voorgesteld als zijnde de beste hardrockband van Polen, vooral nu Roman de vocale partijen voor zijn rekening genomen heeft. Ik kende de band niet, maar deze is er toch al sinds 2001. Dit is album nummer vier, met ook een bijhorende dvd van een show begin dit jaar waarop geen enkel van de liederen van op deze nieuwe gespeeld wordt. Een beetje raar misschien, maar zo zie je de band ook eens aan het werk met ouder spul.

Het is wel even wat wennen, want dit is zeker niet de gebruikelijke old school hardrock die ik gewend ben. Kruk presenteert keyboards die meteen een erg oude impressie nalaten, gaande richting Deep Purple. Die partijen vormen één troef van de band, maar daarnaast zitten deze nummers ook stuk voor stuk ijzersterk in mekaar met zwierige baslagen, swingende en funky gitaren en een afwisselende compositie.

Opener My Sinners klinkt nog wel behoorlijk klassiek. Een zangstijl die wat doomy klinkt, slepende gitaarpartijen met het keyboard als bindmiddel in het melodische cement. Halverwege deze track laat de band echter een ander gezicht zien met atmosferische tintels en een stelselmatige opbouw richting een synth-gestuurd weefsel met proggy gitaarsolo’s. Prog is een gegeven dat deze band niet loslaat, maar eveneens blijft die jaren ’60-’70-intensiteit bewaard in deze hardrock. Een van mijn favorieten is op die manier de track Once My waar de band een prachtig verhaal weet op te bouwen met harmonische verfijning en tintels in de gitaren die richting post-rock gaan. Op Wings of Dreams wordt me onder andere ook wel duidelijk waarom de naam Led Zeppelin opduikt bij de invloeden van deze heren: funky bas- en gitaarlagen met een prachtige verfijning en opbouw, enkel leunt het vocaal echt niet aan bij die grootmacht. Ironisch dat het gezegd moet worden, maar misschien is het die geprezen nieuwe zanger die me lichtjes doet afhaken. Je moet er wellicht wat voor zijn: Roman zingt met een diepe emotionele geladenheid en kan soms nogal zweverig of scherp (bijvoorbeeld op Morning Star) overkomen. Toch is die emotionele lading soms passend en prachtig gebracht, lichtjes in het vaarwater van Savatage (Zak), op een zachte track als Farewell.

Een wereldberoemde band in eigen land, maar misschien verdient deze witte raaf het ook om buiten de landsgrenzen wat faam te genieten. Kruk levert een plaat vol diversiteit af, maar weet ook de middenweg te bewandelen tussen het oude symfonische en de modernere complexiteit en atmosfeer. Vocaal is het erop of eronder, maar deze eindscore verdienen ze het wel.

Kruk - Before

1. My Sinners
  2. Last Second