Body Count – Manslaughter

Body Count – Manslaughter
Sumerian Records, 2014

Look motherfucker, pork is not gonna kill me unless I figure a way to shoot it out of a fucking gun! Het is maar één van een hele reeks leuke oneliners op Manslaughter, de nieuwste van het welbekende Body Count. Na een time-out van zomaar even acht jaar besloten Ice-T en compagnie dat het tijd was om nog wat boze muziek de wereld in te sturen. Dat ik een grote fan ben van het genre dat ze spelen zal je me nooit horen zeggen, maar Body Count doet het ‘m nu eenmaal!

Line-upgewijs is er heel wat veranderd, maar rapper Ice-T en gitarist Ernie C vormen nog steeds de harde kern en de stijl is ook nog grotendeels hetzelfde gebleven. Het “badass-imago” is gebleven, maar de controverse waardoor de band omringd werd, is natuurlijk al jaren verdwenen – waar kijkt men vandaag de dag nog van op? – dus nu moet de band het volledig van zijn muziek hebben.

Ik zal dus maar met de deur in huis vallen: Manslaughter is minstens even goed als het debuut uit 1992. Het album staat weer vol met kritiek op van alles en nog wat (drugsverslaafden, leeglopers, Jay-Z, popmuziek et cetera), maar het infantiliteitsgehalte van de lyrics is gebleven. Of dit afbreuk doet aan de muziek? Uiteraard niet! Nummers als Talk Shit, Get Shot en Pray for Death blijven ongemeen lang rondspoken in het onderbewustzijn, bij 99 Problems BC en I Will Always Love You is dat eerder op een negatieve manier te begrijpen. De hommage aan Suicidal Tendencies, Institutionalized 2014, is naar mijn mening het beste nummer van het album geworden. De twist die de band eraan gegeven heeft (qua muziek én lyrics) is verfrissend en bovenal steengoed.

De catchy riffs en drumpartijen komen beter dan ooit uit de speakers: dit is de productie die Body Count al heel z’n carrière had moeten hebben. Op en top gedefinieerd, maar toch met een lekkere punch die het geheel af doet klinken. Qua songwriting en vooral lyrics is er ruimte voor verbetering, maar de algemene indruk die Manslaughter achterlaat is erg positief. Dit is waarlijk een “comebackalbum” om U tegen te zeggen! Nu hopen op een tour door Europa.

Body Count - Manslaughter

1. Talk Shit, Get Shot
  2. Pray For Death