Tarja Turunen & Mike Terrana – Beauty & The Beat

EarMUSIC, 2014

Tarja had een idee, ze wou eens wat anders proberen. Enige tijd terug klopte ze bij Mike Terrana (Tarja, ex-Masterplan en duizend andere ex-bands) aan en vroeg ze hem om aan het publiek een wat rustigere symfonie te presenteren op klassieke wijze, maar met drums. Het concept Beauty & The Beat was ontstaan en het blijft met deze release nog wat onduidelijk of het ook de naam gaat worden van dit project, of dat het enkel gaat verwijzen naar deze live-plaat. Een concert van dik anderhalf uur in Tsjechië, waar dit soort muziek wellicht makkelijk binnen glipte.

Het doet me wat denken aan Vadrum, enkel speelt Mike hier duidelijk erg rustig om het klassieke werk te begeleiden. Wanneer het iets sneller begint te gaan, op Can-Can of William Tell Overture of die afsluiter van Mozart bijvoorbeeld, dan klinkt het wat jammer voor het origineel. Een begeleidende beat klinkt dus goed, maar de mix van drum met uptempo klassiekers doet me echt een pak minder. Ik mis hier echt de meerwaarde van de drumpartij op het prachtige klassiek. Nota bene, wie de versie van Vadrum kent, zet ook best deze versie van William Tell Overture niet op. Verder ben ik vol lof over dit project, vooral dan als het op de sfeer aankomt die Tarja weet te brengen. Het voormalige Nightwish-boegbeeld heeft echt een uitstekende keuze gemaakt van diverse klassiekers waarin haar stem zeer goed tot zijn recht komt. Dit zowel op de aria’s van Strauss, de West Side Story klassieker I Feel Pretty of de Amira Callas-hit O Mio Babbino Caro van Puccini. Ja, deze dame kan het ook hoor.

De keuzes op de tweede plaat lijken wat minder te passen in het concept, maar elk van de tracks is aangepast aan het doel van deze show. Van Led Zeppelin klinken op die manier Kashmir en Stairway To Heaven nog goed, omdat het origineel ook wat bij het harmonische aanleunt. bij Immigrant Song is het echter al een pak minder. De rustige Queen-keuze past eveneens prima in het concept, net als de rustigere tracks die Tarja zelf schreef, mee hielp schrijven of die ze heeft van andere bekenden (zoals Tuomas van Nightwish).

De beat zit dus nog niet helemaal op zijn plaats. Ofwel moet Mike wat heviger tekeer gaan op sommige momenten, ofwel laat het duo deze hevigere insteek beter weg. Het gaat dus wellicht wat minder zijn afzet kennen bij het publiek van Zware Metalen, maar ik meen dat Tarja niet meteen doelt op fans van het metalgenre. Mensen lezen dit omdat ze wat bekende namen zien verschijnen, ze beluisteren het misschien uit pure nieuwsgierigheid, maar het zal enkel de liefhebbers van het klassieke genre, het luchtige tot weelderige symfonische of de fans van de stem van Tarja écht aanspreken. Zelf vind ik deze plaat machtig en wellicht is dit ook iets dat op DVD nog een extra sfeer met zich zal weten mee te brengen, of live als je de kans krijgt. Ideaal voor onder de kerstboom eigenlijk, misschien kunnen we tegen het eind van het jaar dus nog iets verwachten.

Tracklisting CD1:

Tarja Turunen & Mike Terrana - Beauty & The Beat

1. Concert For Violin & Oboe (Bach)