O – When Plants Turn Into Stones

O – When Plants Turn Into Stones
Golden Antenna, 2014

O (Circle) is een gezelschap met leden uit België, Nederland en Duitsland dat met When Plants Turn Into Stones in juni een nieuwe plaat heeft uitgebracht. De master is gedaan door niemand minder dan Harris Newman die eerder met bands als Godspeed You! Black Emperor en Arcade Fire werkte.

When Plants Turn Into Stones is muziek voor een soundtrack, de sfeer spat eraf. De organische instrumentatie komt door de master van Newman echt tot leven, ieder instrument is goed van de andere te onderscheiden. Het past bij het thema van deze plaat: de zes delen in de cirkel van het leven, van geboorte naar dood. O vertelt een verhaal op grotendeels instrumentale wijze, iets dat vooral in de toonzetting te horen is. Het album opent vredig in rustige ambientwateren met vredige synths op Entstanden im Schatten wie Wasser, uiteindelijk bouwt het op naar een majestueuze post-rockclimax met melancholische pianopartijen en zwaar, maar hoopvol klinkend gitaarwerk. Gaandeweg wordt de toonzetting steeds meer gedragen, How Polished Shoulders Carried Along heeft een gesproken stuk van een kind dat vertelt over de aarde en stelt vragen over de betekenis van het leven terwijl een weidse gitaarsoundscape op de achtergrond steeds meer vorm krijgt.

De manier waarop dit gezelschap zijn gesproken stukken en muziek combineert doet me aan Godspeed You! Black Emperor denken. Vanaf Lack Of Interest In Things They Used To Do slaat de sfeer om met mineurmelodieën met spaarzame en donderende drums die uiteindelijk opbouwen tot een prachtig marsritme en na zeven minuten barst de boel open. Het duurde even, maar het was allemaal de moeite waard met vocalen van Ralph, ook wel bekend van de band Planks. De gitaarlijnen worden steeds onheilspellender en de synths op de achtergrond geven de titeltrack een spookachtig sfeertje mee dat door de fluisterende vocalen nog meer geaccentueerd wordt. Ook is de draailier van Kay Habets bepalend voor de melodieën die mooi en vooral niet alledaags klinken, een instrument dat bij nog niet bekend was maar een hele bijzondere toon heeft. Alles gaat steeds meer slepen in de laatste twee tracks en O slaat toe aan het eind van Sometimes I Forget To Breathe met zware gitaren die in een waas op je af komen en door worden gezet aan het eind van de plaat.

Dit is een hele mooie plaat geworden die vooral op de koptelefoon ontzettend goed tot zijn recht komt met zijn kleurrijke instrumentatie. O stuurt je op een drie kwartier durend avontuur dat langzaam opbouwt, maar altijd de spanning er in houdt. Er is veel gevoel voor detail dat door de fantastische productie benadrukt wordt en de muziek roept echt een emotie op. Voor post-rock- en ambientliefhebbers simpelweg een must.

O – When Plants Turn Into Stones

1. Enstanden im Schatten wie Wasser
  2. How Polished Boulders Carried Us Along