Hellyeah – Blood For Blood

Hellyeah – Blood For Blood
Eleven Seven Music, 2014

Supergroep Hellyeah werd zo’n zeven jaar geleden opgericht en telt leden van onder andere Mudvayne en Pantera. Sinds dit jaar heeft Bobzilla de band ook verlaten en heeft Kyle Sanders (ex-Skrew, ex-Piece Dogs) zijn plaats ingenomen. Het verandert op het eerste vlak niet te veel aan de inhoud van deze rockers.

Het was destijds één van de favorieten van collega Remi en het is zeker te begrijpen waarom de man zo enthousiast was of is, al is de glans er naderhand wel wat af. Logge tracks met een pak groove en een southern element in de presentatie. Hellyeah brengt op Blood For Blood geen rock voor mietjes, maar beukt en rolt. Ook het rauwe vocale gebeuren is een handelsmerk geworden van de band, soms clean en gevoelig (Hush) en op andere momenten met screams die wat core-/modern metal-neigingen meekrijgen. Een hardere track als Say When is op die manier wat voeling verloren met de hardrockwereld. In vergelijking met het debuut lijkt het me wel dat deze band meer en meer de modern metal-kant opduikt met liederen die het catchy brengen en een behoorlijke commerciële geladenheid bezitten (Black December).

Een track als Demons In The Dirt, Moth of Cross To Bier kan er bij mij dus wel in, maar ook op deze sterke instrumentale bonkers blijf ik achter met wat vraagtekens. Logge agressie, grooves en een pak vocale effecten, het voelt op momenten haast aan als nieuwe Ministry. Moderne cowboys dan maar, met een voorliefde voor wat repetitief beukmateriaal. Geen foute band, maar misschien is dat ‘super’-gedoe er toch wat over.

Hellyeah - Blood For Blood

1. Sangre Por Sangre (Blood For Blood)
  2. Demons In The Dirt