Illdisposed – With the Lost Souls on Our Side

Massacre Records, 2014

Illdisposed, echt zo een band die je eigenlijk niet hoeft te reviewen. Gewoon de melding maken voor de fans dat er een nieuw album op de markt is volstaat. Tien jaar aan een stuk maken ze nu al dezelfde plaat, met hier en daar een nuance, of nieuwe bandleden, of een lichte koerswijziging qua productie. De band van Bo Summer is dan wel een stuk van het moderne deathmetalmeubilair geworden in Europa, maar dat heeft het niet te danken aan de kwaliteit van de laatste platen.

Ook nu is het weer meer van hetzelfde. Voorspelbaarheid troef, op het vervelende af. Ook de inbreng van twee Crocellers en de drummer van Koldborn verandert niets aan het traject, het is enkel een teken dat Illdisposed bij machte is de Deense scene leeg te zuigen als het nodig is. Promoveren naar de topklasse van moderne deathmetal zit er echter niet in, daarvoor is het allemaal (nog maar eens) te mak, te laag qua tempo, te voorzichtig. Kataklysm in tweede en derde versnelling met wat Duitse grooves en de typische parlofoonbrul van Bo, ook op With the Lost Souls on Our Side is dat het recept. Sommige nummers bevatten iets meer Scandinavische melodeath-arrangementen dan gewoonlijk, en op The Way We Choose gaat het tempo zowaar even de hoogte in. Daar blijft het ook bij helaas, de rest is bandwerk.

Mensen klagen wel eens over het feit dat bands als Amon Amarth, Sabaton of zelfs My Dying Bride altijd hetzelfde klinken, wel, bij dit Illdisposed is dat nog veel “erger”. Solide en betrouwbaar, allemaal goed en wel, maar meer dan een 7 zullen ze op die manier niet van mij krijgen, nooit.

Illdisposed

1. Going Down
  2. The Way We Choose