Young and in the Way – When Life Comes to Death

Deathwish Inc., 2014

Deathwish Inc., dat is het label waar Deafheaven vertoeft, een label waar ook Starkweather resideert, en dus ook de band die nu besproken wordt: Young and in the Way. Deze band wordt aangekondigd als een gezelschap die de brug maakt tussen blackmetal en crust, en dat al vijf jaar doet. Bruggenbouwers zijn erg hip tegenwoordig, vooral als de ene kant bestaat uit blackmetal. Persoonlijk ben ik er niet meteen fan van, van dat hedendaagse crossover-gedoe, omwille van de tegenstrijdige gevoelens die het bij me oproept.

Blackened crust is een term die in mijn ogen de lading niet echt dekt van dit Young and in the Way. Als er dan toch referenties gegeven moeten worden dan zou ik eerder verwijzen naar black ‘n’ roll enerzijds en tough guy hardcore anderzijds. Het is zowel schreeuwerig en nerveus als lomp en brutaal, en ook in het leggen van accenten worden uit verschillende verzamelingen elementen gepikt. Niet altijd even relevant trouwens, de piano bijvoorbeeld, die doet in deze context weinig ter zake. Het fijnste aan deze plaat is in mijn ogen vooral het gitaargeweld, dat een Noorse ragstijl combineert met grindcore/crust (dan toch crust ja) en doet denken aan Fukpig en soms zelfs Anaal Nathrakh, al helemaal met een D-beat drumpatroon eronder.

Ik ben er nog niet helemaal uit op welke manier ik dit Young and in the Way moet interpreteren, en ik ga het nu gewoon ook niet doen. Het is een feit dat nummers als Be My Blood (niet toevallig de video van het album) mijn aandacht er makkelijk kunnen bijhouden en dit plaatje niet verzwakt per luisterbeurt. Een goed teken, al zal het vooral aan de volgende platen liggen welke kant het opgaat met de lengte van het verblijf in de verzameling.

Young and in the Way

1. Betrayed by Light
  2. Fuck This Life