The Atlas Moth – The Old Believer

The Atlas Moth – The Old Believer
Profound Lore, 2014

Het Amerikaanse The Atlas Moth werd in 2007 opgericht en is inmiddels al aan zijn derde plaat toe. Stavros Giannopoulos was ook bekend als lid van Twilight, de blackmetalgroep met onder andere Wrest van Leviathan en Imperial van Krieg. Deze band bevindt zich meer aan de sludgekant, al heeft er door de drie albums heen een verandering qua sound plaats gevonden.

The Old Believer is een prachtplaat geworden die op de koptelefoon echt het beste tot zijn recht komt. Op An Ache For The Distance (de tweede plaat) werden er al meer melodieuze elementen neergelegd en hier zijn ze vele malen beter en vooral kleurrijker uitgewerkt. De manier waarop de gitaristen elkaar complementeren is wonderschoon met constante kronkelingen die een eigen weg volgen, maar uiteindelijk harmonieus bij elkaar komen. Voor een echte vette riff ben je aan het foute adres bij The Old Believer, er valt veel te beleven.

The Atlas Moth bevindt zich op dit moment tussen verschillende subgenres in en is daardoor zeer interessant. De ritmegitaar heeft sludgy ondertonen, maar de algemene sound van dit gezelschap is heel atmosferisch met post-metalinvloeden en psychedelische tinten. Die dynamiek komt tevoorschijn in de verbeterde vocalen van David Kush (cleane zang) en Stavros Giannopoulos (schreeuwen). Beide klinken ze op hun eigen manier rauw en emotievol en wisselen ze elkaar steeds af op de goede momenten. Ook hebben de toetsen van Andrew Ragin een mooie rol. Tijdens de eerste luisterbeurten vielen ze niet zo op door mijn focus op de drie gitaarlijnen, maar daarna valt het steeds meer op. Ragin zet smaakvolle partijen neer die een hele dromerige en spacy sfeer met zich mee hebben. Het is geen leadinstrument op het begin van City of Light na waar de flitsende synthlijn echt de steunpilaar is, wel belangrijk voor de texturen op deze plaat. De ritmesectie speelt de ondersteunende rol op deze plaat met een meeslepende midtempo groove zonder al te veel poespas er om heen.

Deze nieuweling van The Atlas Moth brengt me al een aantal maanden in vervoering. Op de oppervlakte is het een duister album met gefocuste songstructuren, maar in de diepte ligt een breed palet klaar met harmonieus gitaarspel, gepassioneerde zang en mooi geplaatste toetsen die echt wat toevoegen. Tijdens iedere luisterbeurt ontdek je iets nieuws, vooral in de gelaagde gitaren. Ik heb ook niet echt een band gehoord die deze sound op dit moment ook zo neerzet. Als de bovenstaande omschrijving je benieuwd heeft gemaakt zou ik deze echt gaan opzoeken. Een luisterplaat waar je even de tijd voor moet nemen.

The Atlas Moth – The Old Believer

1. Jet Black Passenger
  2. Collider