Godflesh – Decline & Fall

Godflesh – Decline & Fall
Avalanche Recordings, 2014

Godflesh is terug met zijn eerste materiaal in dertien jaar. Deze Britse band is zeer invloedrijk geweest met zijn industriële en mechanische metalsound die onder andere in 1989 de intense klassieker Streetcleaner opleverde. Bands als Nine Inch Nails en Fear Factory noemen Godflesh als een inspiratie, dat is niet niks. In 2002 stopte de band ermee en ging Justin K. Broadrick onder andere verder met Jesu, inmiddels een succesvolle post-rock/shoegazeband. Acht jaar later was er een reünie met onder andere een concert op Roadburn 2011. Nu is er een EP in de vorm van Decline & Fall. Kunnen ze het nog?

Jazeker! Voor de eerste keer zijn er achtsnarige gitaren gebruikt bij Godflesh en dat is te horen op de loodzware en repeterende riff van Ringer die door de minimale drumcomputer wordt ondersteund. De stoïcijnse cleane vocalen van Justin K. Broadrick zijn even monotoon als de muziek die dreunend door de speakers komt. De sound van albums als Streetcleaner en Pure is terug, iets waar veel luisteraars blij mee zullen zijn, waaronder ik. Daarna worden de partijen van de drumcomputer op deze EP een stuk groovender en komt de klapperende bas van G.C. Green meer tevoorschijn. Playing with Fire is een ontzettend pakkende track met intense schreeuwen in het refrein die blijven hangen. De riffs van de titeltrack zijn bruut en het ritme van de drumcomputer is heerlijk deinend, probeer je hoofd maar eens stil te houden. Een hopeloze missie.

Twee muzikanten van vlees en bloed en een drumcomputer: dat is Godflesh. Dat is de essentie en meer is er ook niet nodig. Vier sterke tracks waarbij minimaal gemusiceer door verfijnde songschrijverij een geweldig effect heeft, in oktober zal de nieuwe plaat genaamd A World Lit Only by Fire verschijnen. Laat maar komen!

Godflesh – Decline & Fall

1. Ringer
  2. Dogbite