Timo Tolkki’s Avalon – Angels Of The Apocalypse

Timo Tolkki’s Avalon – Angels of the Apocalypse
Frontiers Records, 2014

Timo Tolkki’s Avalon dus, want Timo Tolkki legde waarschijnlijk net iets te veel de nadruk op het feit deze man zijn ego groot genoeg is om een volledige band te vullen. De virtuoze ex-gitarist van Stratovarius brengt een nieuw album uit waarbij hij het Avantasia-procedé volgt, met een pak gastzangers en -zangeressen en een conceptalbum. De wereld zal vergaan op dit album, met veel poeha, alleen vraag ik me af wat nu eigenlijk oorzaak is en wat gevolg.

Dit album is namelijk behoorlijk zwak. Niet dat ik geen fan ben van heavy en powermetal (dit jaar nog Unisonic, DragonForce, Iron Savior, etc. met plezier gereviewd), al versta ik wel dat je die indruk zou krijgen na het lezen van dit verslag. Onterecht. Angels Of The Apocalypse is gewoon barslecht in bijna alle opzichten. Ten eerste is er geen echte samenhang tussen de verschillende nummers, terwijl het toch een conceptalbum betreft. Ten tweede is de productie echt zeer zwak. De manier waarop de gastzangers soms in de mix gezet zijn is op het meelijwekkende af, luister maar eens naar de manier hoe David DeFeis (Virgin Steele) op Rise of the 4th Reich klinkt. Niet normaal. Ook Fabio Leoni maakt dankzij Jerusalem Is Falling geen al te beste beurt. Floor Jansen lijkt ook al helemaal “los” te staan van het instrumentale gedeelte, al is dat in haar geval een goede zaak want ze overklast zelfs met beide handen in de neus de rest van het gebeuren.

Wat me eigenlijk nog meer opvalt dan voorgaande punten van kritiek is het feit dat Meneer Tolkki blijkbaar geen nood heeft om ferm uit te halen en zijn kunnen dik in de verf te zetten. Zeer vreemd lijkt me, misschien toch eens zijn medisch dossier navragen via Blabbermouth. Zo lijkt het dat er werkelijk geen enkel hoogtepunt te vinden is op dit album (Floor redt de boel van de totale ondergang in feite). Nochtans kan de beste man wel een lekker potje spelen en dat had hij ook beter gewoon gedaan in plaats van dit album in elkaar te zetten. Speel desnoods instrumentaal of zo.

Dimo Tolkki's Avalon

1. Song For Eden
  2. Jerusalem Is Falling