Death Penalty – Death Penalty

Death Penalty – Death Penalty
Rise Above Records, 2014

Nadat Cathedral besloot dat het mooi was geweest, is gitarist Gaz Jennings niet bij de pakken neer gaan zitten. In België vond hij drie nieuwe muzikale kompanen, waarvan zangeres Michelle Nocon en drummer Frederik Cosemans, bekend van de brute doomband Serpentcult, het meest in het oog springende zijn. Als bandnaam viel de keuze op Death Penalty, de titel van het debuutalbum uit 1982 van de cultband Witchfinder General.

Wie op basis van Cathedral en Serpentcult vette doom verwacht komt bedrogen uit. Slechts het korte intro kan als zodanig betiteld worden en zet je als luisteraar op het verkeerde been, want daarna is het tijd voor een onvervalst potje eerlijke jaren tachtig metal. Howling at the Throne of Decadence knalt er direct furieus uit op een flink tempo. Wat direct opvalt, is dat de productie supervet is. Werkelijk top. Wat ook opvalt, is dat het gitaargeluid van Gaz bij grote regelmaat nog aan Cathedral doet denken, maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk. Buiten het openingsnummer staan er nog meer snelle nummers op het album en daar komen de vocalen van Michelle het beste tot uiting, als ze net even een iets ruigere strot opzet. Niet alle nummers zijn even sterk, zo zijn er in het middengedeelte van het album met het simpele en cheesy overkomende Into the Ivory Forest en het wel erg langdradige Children of the Night wat inkakmomentjes. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de overige nummers, waarbij het doomy-achtige She is a Witch, met riffwerk dat op Black Sabbath’s Headless Cross niet misstaan zou hebben, er bovenuit springt. Het enige echt afwijkende nummer The One that Dwells komt vreemd over, want net als het na een indrukwekkend refrein echt spannend lijkt te gaan worden, wordt het na ruim twee minuten afgekapt. Erg jammer, want nu wekt het de indruk van een niet afgemaakt nummer. Wellicht dat de band dit op het tweede album kan afmaken?

Al met al kunnen we, mede door de al eerder genoemde supervette productie, spreken van een prima debuut van Death Penalty. Een debuut ook, dat een breed metal publiek zal moeten aanspreken. Soms is de doodstraf zo slecht nog niet…….

Death Penalty – Death Penalty

1. Grotesque Horizon
  2. Howling at the Throne of Decadence