Mekong Delta – In A Mirror Darkly

Mekong Delta – In A Mirror Darkly

SPV, 2014

De meest minimale stofzuigerblack, liefst met industriële beats, verslindt collega Alfvoet als zoete koek, maar wanneer het op technische thrash aankomt geeft hij geen thuis. Zijn smeekbede om de nieuwe plaat van dit Duitse gezelschap over te nemen vond bij mij gehoor. Thrash die niet doorsnee is hoor ik graag. Toegegeven, In A Mirror Darkly is op het eerste gehoor zeker geen allemansvriendje. En wanneer de band start met een Introduction (fraai akoestisch werkje) en vervolgens ook nog een dik vijf minuten durende Introduction brengt (we waren toch al binnen?) om pas bij het derde nummer daadwerkelijk los te gaan dan kan ik mij voorstellen dat er mensen zijn die al zijn afgehaakt.

Jammer voor de afhakers, maar In A Mirror Darkly (waar naar het schijnt ruim vier jaar aan is gewerkt) is een ijzersterke plaat vol afwijkende metal. Het wijkt echter weinig af van wat wij van de Duitsers gewend zijn. Het is wederom afwisselend tot en met. Zanglijnen die op het eerste gehoor niet passen, maar later prima binnen de boordevol riffs, breaks en tempoversnellingen gedecoreerde muziek pastsen. Hoofdverantwoordelijke voor al dit fraais is nog immer Ralph Hubert die sinds het begin van de band (bijna dertig jaar geleden al weer) de spil van de band vormt.

Dit elfde album is weer erg geslaagd. Nog steeds weet de band te verrassen door hun complexe metal. Thrash zou ik het niet direct willen noemen. Daarmee wordt de band tekort gedaan. Waar vergelijkbare acts nog wel eens in de valkuil stappen de maximale speelduur van een cd vol te proppen houdt Mekong Delta het traditiegetrouw na een krap uur voor gezien. En dat is niet erg. Zo heb je tijd over om wederom naar de play-knop van je speler te grijpen.

meokng delta

1. Introduction
  2. Ouverture