Mefisto – The Megalomania Puzzle

Mefisto – The Megalomania Puzzle
VIC Records, 2014

VIC Records reanimeert nog maar eens een zombie uit het Zweedse metalverleden, Mefisto zowaar. Deze band begon in 1984 als Torment en schakelde al snel over naar deze demonische gedaante. Deze Zweden waren er vroeg bij, heel vroeg zelfs, en combineerden zo een beetje alle extreme genres en speelwijzen die ze maar konden vinden. In 1987 hield het op met Mefisto en sindsdien is nooit meer iets vernomen van de drie bandleden, althans niet in Metallandia.

Ongeacht het feit dat dit gaat om een “cult”-band is dit sowieso bijzonder lekker spul. Thrashende proto-black die als voorbeeld zou kunnen gelden voor vele bands die volgden. Het openingsnummer Missing In Action bevat gitaarlijnen die klinken als een Angel of Death avant la lettre, Frost Inferno doet dan weer denken aan Duitse oerthrash. De Duitse en Amerikaanse death en thrashmetal wordt behoorlijk veel gespekt door heavy solo’s, op zijn NWOBHM. De combinatie van rauwe extreme metal en loeiende heavy metal doet natuurlijk denken aan Venom en Bathory en in dit geval moet Mefisto zelfs weinig onder doen voor die twee (rekening houdende met de jaartallen weliswaar). Ik ben dus ook wel aangenaam verrast met de oerdegelijke thrashende proto-black, of hoe je het ook wil noemen. Je hoeft echt geen veertiger te zijn om dit te kunnen pruimen, dit is behoorlijk tijdloos materiaal. Dit doet me eerlijk gezegd veel meer plezier dan de meeste oldschool deathmetal-compilaties van VIC Records. Mocht dit anno 2014 verschijnen dan zou het serieus wat succes hebben.

Mefisto

1. Missing in Action
  2. Frost of Inferno