Seven That Spells – The Death and Resurrection of Krautrock: IO

Sulatron Records, 2014

Een nieuw en vreemd gegeven uit Kroatië bestormt ons met Seven That Spells. Blijkbaar heeft de band er aardig wat festivalletjes opzitten deze zomer, maar wel met een erg apart muziekgenre. De titel refereert naar Krautrock, maar eigenlijk is dit erg aparte psychedelische rock.

Het ligt me eigenlijk allemaal wat zwaar op de maag wat deze heren hier presenteren. Met de opener start de band meteen met een orientale loop met daarop wat experimentele drums. Dat wordt aangehouden voor een kleine zes minuten, met naar het einde toe wat effect erop. Io is compleet anders met nomadische zanglijnen op akoestische gitaaraanslagen. Halverwege de track gaat de band opnieuw over tot een repetitieve jam, maar dit keer met een zekere opbouw. Het enige wat me hier niet mee krijgt is de behoorlijk rommelige drum. One start met piano-toetsen die even een dieper moment neertoveren, dat met de traditionele zang en akoestiek op Burning Blood weer als sneeuw voor de zon verdwijnt. Opnieuw gaat deze track over in een experiment dat deze keer iets verder gaat, van sludge tot erg snijdende gitaarlijnen en ongrijpbare overgangen naar het eind van het lied toe. Wederom presenteert de band een zweverige loop om de plaat mee af te sluiten, al valt deze beter mee dan de opener.

Eerlijk gezegd weet ik dus niet waarom deze heren überhaupt op festivals gespeeld hebben. Het is er zeker de muziek niet voor, tenzij het drie uur ’s nachts is en er heel wat drugs voorhanden is. Een wat gekke bedoeling dus, wat mag, maar graag dan ook met psychedelische geluiden die weldegelijk dat effect hebben. Seven That Spells kan dat op sommige momenten, maar deze plaat is erg onsamenhangend en presenteert te veel langdradige momenten die het gewenste effect nalaten.

Seven That Spells – The Death and Resurrection of Kraut Rock: IO

1. In II
  2. Io