Bloodhunter – Bloodhunter

Bloodhunter – Bloodhunter
Suspiria Records, 2014

Het eerste album van Bloodhunter is uit. We hebben het hier over een Spaanse groep die door menig medium wordt omschreven als melodische deathmetal. Dat eerste gedeelte van de genre-omschrijving snap ik op zich wel; wat dit verder met deathmetal te maken heeft, is mij een totaal raadsel. Hokjes! Iedereen schopt ertegen, maar ondertussen vindt eenieder het stiekem ook best belangrijk en boeiend. Daarom het volgende: Bloodhunter maakt melodische, moderne metal. Dit doet men met een zangeres die brult en buldert als een frivole en energieke, mannelijke adolescent. Na een handvol luisterbeurten kwam ik tot de volgende uitspraak:

Het is leuk en fijn wanneer je hoort dat een band zijn best doet om het totaalgeluid op een album tot in de puntjes te verzorgen. Het gevolg is dat je al snel van je stoel wordt geblazen door lekker zware, felle basdrumaanslagen, helder en melodisch gitaargeweld en diverse ritmes die kracht worden bijgestaan door eerder besproken zangeres. Bloodhunter verbloemt echter een kwalijke zaak en dat is een dodelijke voorspelbaarheid die hand in hand gaat met jammerlijke saaiheid. Ik heb serieus mijn best gedaan om deze band te sparen, maar er is werkelijk geen moment te vinden op dit gelijknamige album dat nu eens echt een band laat horen die ook maar een minuscule vorm van eigen inbreng kan presenteren. Dit probleem komt vaker voor bij bands uit die contreien, en voor Bloodhunter is dus hetzelfde lot weggelegd. Toen bands als In Flames, Arch Enemy of wat mij betreft Soilwork fris en fruitig uit de hoek kwamen met hun melodieën en typerende riedels, was het allemaal leuk. Nu niet meer. Het is achterhaald als je dit anno 2014 presenteert op je debuutalbum. Een afgezaagde sample uit Pulp Fiction doet daar inderdaad ook geen goed meer aan nee… Sporadische blastbeats? Vliegensvlug leadwerk op gitaar? Diversiteit afkomstig van de ritmesectie? Het zit er allemaal heus wel in, maar de voorspelbaarheid knijpt alle goede bedoelingen als een rijpe pukkel achter je oor naar de knoppen.

Jammer. Allemaal heus wel aardig ingespeeld hoor, en de zangeres Diva Satanica (…) heeft ook echt wel een lekkere strot, maar dit komt ruim tien jaar te laat om het hoekje kijken. Het spijt me zeer.

Bloodhunter - Bloodhunter

1. The First Insurrection