Kuolemanlaakso – Tulijoutsen

Kuolemanlaakso – Tulijoutsen
Svart Records, 2014

Kuolemanlaakso is (blijkbaar) Fins voor ‘de Vallei van de Dood’ en Tulijoutsen betekent zoveel als ‘de Vuurzwaan’. Wat betreft melodieuze doom/deathmetal is Finland altijd een zekerheid voor kwaliteit geweest en dat is op deze plaat niet anders. Kuolemanlaakso is een dikke aanrader voor liefhebbers van dit betrekkelijk toegankelijke genre.

Swallow the Sun is ongetwijfeld de referentieband voor alles wat Fins, melodisch en doom-achtig is. Kuolemanlaakso zal liefhebbers van deze band ongetwijfeld kunnen bekoren. Trage riffs met een melodisch sausje worden voorzien van betoverende gezangen, afgewisseld door agressieve en autoritaire grunts. Hier en daar vind je ook wat screams en spoken word, meer dan voldoende vocale variatie dus. Een nummer als Verihaaksi toont heel mooi tot welke allesverpletterende traagheid deze Finnen in staat zijn, terwijl ze in hetzelfde nummer ruimte laten voor ingetogen passages. Op Me Vaellamme Yössä gaat het tempo enigszins de hoogte in, voor wie de trein der traagheid even beu is, lijkt dit een veel klassieker rocknummer, zij het dan eentje met diepe grunts.

Ondanks de totale flop die Glastonburyn Lehto heet, een overbodig en redelijk misplaatst nummer, is Tulijoutsen een uitstekende plaat geworden. Het werk van deze Finnen klinkt heel herkenbaar maar heeft nog niet het glanzende laagje vernis dat heel wat (melodische) metal uit dit land kenmerkt. Wie op zoek is naar een iets natuurlijkere versie van Swallow the Sun is hier aan het juiste adres! Heerlijk artwork trouwens ook!

Kuolemanlaakso - Tulijoutsen

1. Aarnivalkea
  2. Verihaaksi