Seal of Solomon – I the King

Seal of Solomon – I the King
WormHoleDeath Records, 2014

Het Turkse Seal of Solomon zal niet meteen een belletje doen rinkelen, maar met hun debuutplaat komt daar misschien verandering in. I the King is een fijne melodische deathmetalplaat die zonder het genre te vernieuwen wel aangenaam klinkt en zeker enkele rondjes in de cd- of platenspeler waard is.

Koning Solomon of Salomon is bij ons onder meer bekend van zijn bekende oordeel, waarbij hij ermee dreigde een kind in twee te snijden (heel metal) en als de laatste koning van het eengemaakte Israël. Seal of Solomon verwijst natuurlijk specifiek naar het zegel van de koning, de basis voor wat de Davidster zou worden. In de Oosterse overleving gaat het evenwel om een magische ring die demonen kon oproepen en waardoor de drager met dieren kon spreken. Een bijzonder boeiende basis om als band je thematiek rond op te bouwen en bovendien eentje waarmee je weinig concurrentie zal hebben in het Westen.

Muzikaal blijven de Oosterse invloeden, op een zweverige intro na, grotendeels achterwege. Wie hoopt op een deathmetal-versie van Melechesh is in ieder geval aan het verkeerde adres. Waar mag je je dan wel aan verwachten? Strakke, melodische riffs met een raspende grunt erbovenop. Een poepsimpel recept, maar door de sterke uitvoering is het resultaat zeker geslaagd. De beheerste wijze waarmee deze Turken hun instrumenten beheren doet een beetje aan het geweldige Ade denken, de Romeinse gladiatoren die vorige jaar sterk scoorden met Spartacus. Hoewel dat niveau niet gehaald wordt zijn er parallellen te trekken tussen de Italianen en deze technisch begaafde muzikanten uit Istanbul. Vooral het samenspel tussen de twee gitaren is top, de strakke ritmegitaar geeft de lead veel vrijheid, wat voor afwisselende en hoogstaande nummers zorgt.

Het moge duidelijk zijn, naast een interessante thematiek ben je bij Seal of Solomon ook aan het juiste adres voor sterke muziek. Dit is niet de romantische of barokke melodeath waar je na een half uurtje hoofdpijn van krijgt, maar technische, agressieve deathmetal met ruimte voor melodie in de riffs. Een sterk debuut!

Seal of Solomon - I the King

1. Retribution
  2. I the King V2