Telepathy – 12 Areas

Telepathy – 12 Areas
Devouter Records, 2014

Telepathy is een Britse band die werd opgericht door drie Poolse broers (Turek) en Richard Powley. In 2011 kwam de EP Fracture uit, nu is er een debuutalbum in de vorm van 12 Areas.

12 Areas is volledig instrumentaal en dat is nergens een probleem, Telepathy levert namelijk een interessant werkstuk af. De sound van deze band gaat van post-metal à la Isis naar meeslepende sludge met daarbij flink wat proggy trekjes, de composities veranderen veel. Schurende en dissonante tonen doemen sporadisch op in de gitaren en vooral het fantastische drumwerk van Albert Turek valt op. Het doet me denken aan de manier waarop de drums bij Russian Circles worden gebruikt, flink aanwezig maar altijd een hele sterke ondersteuning. Hij geeft de muziek echt iets extra’s in plaats van alleen maar de zware en atmosferische gitaren te accentueren. Die zetten namelijk een muur van geluid neer waarbij alleen af en toe de schreeuwende tremolerende gitaarlijnen door heen sijpelen. Ook wordt er genoeg ruimte gemaakt voor een prachtige post-rocksectie met glanzende en melodieuze gitaren, bijvoorbeeld in Cystine Knot, het hoogtepunt van deze EP. Ook hoor je hier de meer dan uitstekende en dynamische master van James Plotkin. In {Hypnos} en {Deluge} wordt er geëxperimenteerd met respectievelijk ambient en noise.

In september gaat Telepathy in het kader van het Incubate-festival in Tilburg spelen. Dit debuutalbum is alvast een sterk visitekaartje. De uitvoering is dik in orde en deze mannen kunnen sfeervolle, veelzijdige en vooral memorabele songs maken.

Telepathy – 12 Areas

1. {Hypnos}
  2. Saccade