Madball – Hardcore Lives

Madball – Hardcore Lives
Nuclear Blast, 2014

Klinkt de nieuwe Madball weer als vanouds? Schijt een beer in het bos? Binnen de hardcore hebben zich vele stromingen gevormd in de laatste decennia. Dat Madball zich nauwelijks heeft laten beïnvloeden in 25 jaar, staat als een heipaal boven water. Old school hardcore van de bovenste plank.

Bij het verschijnen van een nieuwe plaat van Madball zit niemand te wachten op vernieuwingen, experimenten of ander geneuzel. What you see is what you get. Met de weinig tot de verbeelding overlatende titel Hardcore Lives is het duidelijk. Met het intro en de titelsong als opener krijg je direct die keiharde beuk voor je smoel. Agressie en snelheid gaan hand in hand. The Balance is ook zo’n kraker. Furieuze hardcore, zeg maar Madball in topvorm.

Doc Marten Stomp is een track waar de band zijn grenzen wat opzoekt. Duidelijk zijn de punk en oi! invloeden in dit nummer. Niet direct mijn kopje thee. Mede doordat Zanger Freddy zijn agressieve schreeuw soms verruilt voor zang, niet zijn sterkste kant. Om nog maar te zwijgen over de cliché teksten. Gelukkig gaat daarna het gas er weer vol op. Vooral True School kan op goedkeuring rekenen, waarbij het aandeel van gastzanger Scott Vogel van Terror een positieve aanvulling is. Overigens komen er meer gasten voorbij. Onder andere Toby Morse (H2O), Chad Gilbert (New Found Glory) en Candace Puopolo (Walls of Jericho) maken hun opwachting.

Is er dan niks mis met dit album? Nou, eigenlijk niet. Als je van old school hardcore houdt tenminste. Want om nu te zeggen dat Madball met Hardcore Lives een sensationele plaat aflevert, nee, dat gaat veel te ver. Als fan van deze band wil je gewoon een keiharde old school hardcore plaat en die kun je krijgen. Niks meer, niks minder. Dit soort hardcore lijkt de laatste jaren wat van de radar verdwenen te zijn, maar gelukkig kun je ervan op aan dat deze Yankees doen waar ze goed in zijn. Hardcore Lives!

Madball – Hardcore Lives

1. Intro
  2. Hardcore Lives