Lelahell – Al Insane… The (Re)Birth of Abderrahmane

Horror Pain Gore Death Productions, 2014

Het debuut van het Algerijnse(!) Lelahell werd enkele jaren terug positief onthaald door collega Yves, nu zijn de heren terug: Al Insane… The (Re)Birth of Abderrahmane. Een hele mond vol en de symboliek is me niet helemaal duidelijk. De naam Lelahell is ongetwijfeld een verbastering van de beschermengel Lelahel en Abderrahmane is een heilige Arabische naam. Wat juist die (Re)birth heeft te betekenen, is me niet duidelijk, maar aangezien het hier om deathmetal gaat en de vocalen toch totaal onverstaanbaar zijn doet het er misschien niet geweldig veel toe.

First things first, ik ben persoonlijk altijd te vinden voor bands die brute metal vermengen met ‘exotische’ klanken, traditionele elementen of andere folklore. Wie op zoek is naar deze elementen is bij Lelahell in ieder geval aan het verkeerde adres want op het zachte intermezzo Imzad na is dit pure, ‘Westerse’ deathmetal. En ik moet zeggen, het bevalt me bijzonder goed. Lelahell presenteert een gevarieerd plaatje, waarbij het chuggende Zweedse deathmetal afwisselt met modernere blackened deathmetal. De band heeft duidelijk vooruitgang geboekt tegenover het debuut, het gitaarwerk is sterker, technischer en daarom ook prominenter aanwezig. Het klinkt allemaal iets minder oldschool, al brengt Lelahell wel een herkenbare sound, ondanks de variatie. Wat de band ook goed doet zijn de verschillende tempowisselingen. Die voelen natuurlijk aan en worden ook niet overdadig gebruikt. Wanneer hier of daar iets breakdown-achtig opduikt gebeurt dat ook niet op z’n over the top-deathcores, maar past het wonderwel in het deathmetalkader. Fijn plaatje en een mooie stap voorwaarts voor deze Algerijnen.

Lelahell - Al Insane... The (Re)Birth of Abderrahmane

1. Mazaghran
  2. Al Intissar