The Order of Israfel – Wisdom

The Order Of Israfel – Wisdom
Napalm Records, 2014

Uit Zweden komt de nieuwe band Order of Israfel, hoewel nieuw een betrekkelijk woord is met zulke oude ervaren rotten in de band. Meest in het oog springende is Tom Sutton, ook bekend van Church of Misery en Firebird. De bandnaam is een verwijzing naar een engel die voorkomt in de Koran.

In eerste instantie krijgen we een portie stevige doomrock voorgeschoteld en komt middels een buitengewoon aanstekelijke riff het titelnummer overdonderend binnen, met snerpende vocalen van Tom die er prima bij passen. Het navolgende On Black Wings a Demon is een sneller nummer met de nodige stoner invloeden. The Noctuus grijpt weer terug op de doomrock en zo lijkt het album een uitgemaakte zaak te worden. Schijn bedriegt echter. Hierna gaat de band toch wat experimenteren en begint het navolgende nummer met een drie minuten lang folk stuk, waarmee uiteindelijk ook wordt afgesloten. The Order is een kort punkachtig nummer, waarvan de bandnaam de enige tekst is die gescandeerd wordt. Na het 15 minuten durende langzame Promises Made to the Earth met een instrumental jam-achtig einde, krijgen we een “spoken word” van drie minuten, waardoor je bijna in slaap dommelt, als intro op het afsluitende Morning Sun (Satanas), dat een mix is tussen doom en stoner en dus toepasselijk afsluit.

De conclusie is, dat we hier toch te maken hebben met een goed album, waarvan de score nog hoger zou zijn uitgevallen, als die ongein met de folk, punk en het “spoken word” achterwege gelaten zouden zijn. Het hoge niveau van de andere songs, al was het alleen maar vanwege de titelsong, rechtvaardigt uiteindelijk het cijfer. Een veelbelovende start van The Order Of Israfel!

The Order Of Israfel - Wisdom

1. Wisdom
  2. On Black Wings a Demon