YOB – Clearing The Path To Ascend

YOB – Clearing The Path To Ascend
Neurot Recordings, 2014

Een nieuwe plaat van YOB is zeker iets om naar uit te kijken. Misschien werd het vorige album Atma dan niet overal de hemel in geprezen, degelijk was het zeker wel. Nu zijn de heren weer terug aan het front met Clearing The Path To Ascend dat binnenkort in de winkels ligt.

Bij de eerste luisterbeurten slaat het album de eerste twee nummers niet direct aan. Wat opvalt, is de vrij doffe en wollige productie die echt wat aandacht van de luisteraar vraagt. Hierdoor word ik tijdens de eerste luisterbeurt pas gegrepen halverwege Unmask The Spectre waar een geweldig melancholisch deel inzet en de solo gitaar boven komt drijven. Mystiek en harmonie die Pink Floyd tekende op platen als Animals komen hier opeens boven drijven. Dit doet me dan ook direct besluiten om voor de plaat te gaan zitten. Dan blijkt de productie eigenlijk vanaf het begin perfect te passen. De lagen vragen je aandacht en slepen je uiteindelijk mee, dieper en dieper in de muziek die perfect gebalanceerd is. Dan merk je ook dat de eerste twee nummers misschien minder melancholisch zijn maar zeker net zo meeslepend.

Achter opener In Our Blood zit wat meer stuwing waarbij de riffs lekker binnenkomen en de zang al binnen vijf minuten te horen is. Het is goed en laat ook horen waar YOB voor staat. Nothing To Win is de meest felle song van de vier en drijft het sterkst op de ritmesectie die het hele nummer lang voor een duidelijke spanning zorgt en die enkele keren tot een korte eruptie komt. De zang is hier dan een ook een passende schreeuw geworden.

Echter de twee meesterwerkjes zijn wat mij betreft Unmask The Spectre en Marrow dat lang en uitgesponnen is en waar er meer subtiliteit wordt aangebracht. Deze tracks belichten alle spectra die dit soort doom tot één van mijn favoriete genres maakt. Emotionele zang, subtiele gitaarlijnen en een zware basis met ruimte voor een solo. Iedereen die de band eerder kon waarderen dient deze plaat dan ook zeker aan te schaffen. Al was het maar voor de laatste twee nummers die deze plaat naar een hoger niveau, dan gewoon maar goed, tillen.

YOB

1. In Our Blood
  2. Nothing To Win