Humut Tabal – The Dark Emperor ov the Shadow Realm

Eigen Beheer, 2014

Humut Tabal wordt door sommige van mijn collega’s bij buitenlandse verenigingen gezien als een soort van grensverleggende blackmetalband. Deze Amerikaanse band maakt inderdaad geen alledaagse black. Voor de tweede keer doen ze een gooi naar eeuwige roem met occulte symfoblack in het verlangde van Emperor. De vraag is maar of ze daar in zullen slagen.

In tegenstelling tot vele anderen vind ik het niet bepaald eenzijdig geslaagd. Akkoord, ze leggen black aan de dag die geïnspireerd is op klassieke muziek, iets wat meer dan eens te horen is aan de gitaarlijnen en de speelstijl die doet denken aan het strijkersgedeelte van een symfonieorkest. Ook wanneer het de pure blackmetalkant op gaat krijg je degelijke jaren negentig passages uit Zweden te horen (Dissection, Mörk Gryning). Tot zover het goede nieuws. Het slechte begint met de drumsectie. Deze beste man probeert veel te snel te spelen en vervalt meermaals in rommel, onstrakke overgangen en eenheidsworstgetrappel. De sound is ook niet bepaald om met je ondergoed te gaan gooien, het lijkt wel of er op de spatiebalk van een ouderwetse typemachine gebeukt wordt. Is dit de wereldrecordhouder Red Button? Bijzonder jammer. Ook de schreeuwer van dienst valt soms overdreven guur uit, ten opzichte van het technische en ontpeperde instrumentarium. Opnieuw, jammer.

De avontuurlijke intenties en creativiteit ten spijt, het is geen succes als je het mij vraagt. Zelfkritischer zijn, limieten bepalen, betere productie zoeken. Ik geloof in Humut Tabal, toch qua potentieel, maar deze ga ik wellicht nimmer nog beluisteren.

Tabal

1. Across the Boundless Land ov Death
  2. Through the Forest and Twisting Shadow