Necropoli – I

Necropoli – I
Eigen Beheer, 2014

Het uit Italië afkomstige Necropoli debuteert met I, een zwaarmoedige doom-/deathplaat waarvan de lengte van de nummers in schril contrast staat met de lengte van de titel.

Trage doom wordt hier afgewisseld met verpletterende deathmetal. In een optimistische bui zou men dit met Asphyx kunnen vergelijken, maar dat is waarschijnlijk te veel eer. Verwacht je in ieder geval aan slepende sonische landschappen gevuld met relatief eenvoudige muziek. Eenvoudig, maar doeltreffend wanneer de drums het overnemen van de gitaren en als een logge olifant over je heen wandelen. Anders dan bij de meeste van deze bands zijn er geen cleane vocalen te vinden en wordt er geen gebruik gemaakt van getormenteerde screams. Neen, de grunts zijn hard en diep en dragen in sterke mate bij aan de overtuigingskracht van Necropoli. Hoewel ze een beetje variatie missen, passen de zware grunts heel goed bij de logge en zware muziek.

Naast logheid is er ook wat ruimte voor melodische leads, zoals op Inner Space. Meer nog, de band trekt in dit nummer na een sluimerende intro alle registers open voor een furieuze passage, waarna het tempo weer omlaag gaat (er zijn op dat punt immers nog meer dan zeven minuten te gaan). Door meer deathmetal in het geheel te verwerken dan je verwacht slagen deze Italianen erin om I ietwat interessanter te houden, ook voor wie al jarenlange ervaring heeft met dit soort doom. Toegegeven, er zitten misschien net iets te veel tussenstukjes in die vragen om doorgespoeld te worden (Silence Awaits klokt af op zeventien minuten), maar de algemene indruk is best ok.

Necropoli - I

1. Ashes of My Soul
  2. Inner Space