Seirom – And the Light Swallowed Everything

Burning World Records, 2014

Maurice de Jong, ook wel Mories genoemd, is een muzikant die al vaak op Zware Metalen is besproken. Hij is namelijk de man achter Gnaw Their Tongues, maar ook onder andere Aderlating, Cloak of Altering en De Magia Veterum. Ook maakt hij muziek onder de naam Seirom (draai de naam eens om) en And the Light Swallowed Everything is het tweede album.

Seirom zit zeker aan de lichtere kant van Mories’ muziek, alleen de scherpe gitaren hebben wat blackmetal in zich. De sound is een combinatie van shoegaze, ambient en een vleug post-rock, de strijkers die in een aantal tracks worden gebruikt geven de muziek een cinematisch gevoel mee. Groots opgezet, gevoelige en dromerige klanktapijten die de luisteraar in een roes brengen. De titeltrack bevat mooie harmonieuze synthlijnen met een stuwende baspartij, uiteindelijk komt het tot een climax waarin de drumpartij de boel opvoert. I’m So Glad To Have Been Part of You gaat met een heerlijk loom shoegazegevoel door de boxen met de zalvende vocalen van Francesca Margongiu die echt in de muziek opgaan. Het hoogtepunt van de plaat is wat mij betreft Starshine dat uitbarst als een muzikale supernova: een felle en kleurrijke explosie waarin scherpe gitaren, blastbeats, flitsende synths en strijkers elkaar in de ruimte vinden. Ronduit prachtig.

Na het post-rockerige The Best You Can Be slaat de sfeer compleet om. Het dromerige gevoel maakt plaats voor desolatie in Leaving met zijn mineurmelodieën en spookachtige vocalen terwijl de strijkers (gespeeld door Aaron Martin) aan het eind de gevoelige snaar raken. Ook Exalted lijkt die kant op te gaan met zijn melancholische pianomotief, al is dit van korte duur als de gitaren en bas in combinatie met een blastbeat losgaan. What Could Have Been But Never Will Be is echt om mee te eindigen, het laatste stuk is een indrukwekkende muur van geluid waarin alles bij elkaar komt.

Tijdens een flink aantal luisterbeurten werd ik echt in de muziek gezogen, vooral met koptelefoon op. De muziek van Seirom is extreem sfeervol, maar bevat ook veel detail. Er staan echt sprankelende momenten op, ook melancholie en tristesse in Leaving. Heel anders dan Mories’ muziek met bijvoorbeeld Gnaw Their Tongues, de kant van Seirom is meer mijn ding en als je van door shoegaze beïnvloede muziek houdt zou ik dit sowieso eens gaan beluisteren.

1. I Could Not See You Through The Clouds
  2. And the Light Swallowed Everything
  3. I’m So Glad to Have Been a Part of You