Drescher – Erntezeit

Drescher – Erntezeit
Eigen Beheer, 2014

Dreschmetal, het nieuwe woordje voor vandaag. Drescher komt uit Oostenrijk en brengt dit genre, maar wat is het nu precies? We komen het op het debuut van deze vijf heren te weten. Wel raar dat het hier gaat om een band zonder label en met heren die we nergens van lijken te kennen. Vooral omdat het verdraaid professioneel en geschoold klinkt voor een debuut.

Het is ook niet zomaar als folk, heavy metal of groovende thrash te bestempelen, maar een mix van de drie. De opener First Blood laat eigenlijk al meteen een goede indruk na van wat de band allemaal te bieden heeft met hierop een behoorlijke thrash vibe, stevige gitaren en een folkloristische insteek om het allemaal wat op te fleuren. Ook vocaal plaats ik het meer in het Eluveitie/Korpiklaani-kamp. Drescher wijkt van die lijn tussen thrash en folk metal ook niet af tot Zeit Zum Gehen in het vizier komt. Hier worden de grooves wat logger, durft de band eens even wat breekpunten in te lassen en laat de inbreng van het accordion op de slepende en beukende gitaarlaag een aparte indruk na. Van melodische heavy metal heeft de band echter ook behoorlijk wat kaas gegeten. Neem er bijvoorbeeld het tweede deel van het stevige Bled Grennt even bij en merk met wat voor knappe, melodische gitaarlagen deze band vorm geeft aan het zweverige geheel, of de technisch sterke solo aan het eind van Danke Fia Nix.

Spelen kunnen de heren dus en de kwaliteit van het product is overduidelijk. De vraag is echter of het in de smaak gaat vallen, deze dansbare thrash, en of deze heren met hun dreschmetal echt een inslag kunnen maken. Ik vind het goed gevonden en het zou wel eens een breed publiek kunnen aanspreken dat gaat van Kreator tot Korpiklaani. Merk ook dat hier een Iron Maiden-cover op deze plaat staat, ik raad je aan om die track te skippen.

Drescher - Erntezeit

1. First Blood
  2. Der Gscheitling