Lucifer’s Fall – Lucifer’s Fall

Lucifer’s Fall – Lucifer’s Fall
Eigen Beheer, 2014

Sommige creatieve breinen binnen het doomwereldje hebben niet genoeg aan één band, zo ook Rote Mare’s Phil Howlett. Schuilgaand onder de naam Deceiver en bijgestaan door zijn vaste maatje en drummer Ben Dodunski (ook Rote Mare) is hier Lucifer’s Fall.

Het zal niet echt verrassend zijn dat ook Lucifer’s Fall zich op het doompad begeeft. Hoewel Phil zijn typische grommen vocaal nagenoeg achterwege laat (voor mij een pluspunt), is het na het openingsnummer The Suffering Wizard nog niet duidelijk, waarom dit niet onder de naam van Rote Mare uitgebracht is. Dat verandert hierna, als blijkt dat de basis van de nummers geworteld ligt in de typische jaren 80 heavy metal. Heel grappig is hierbij het snellere tussenstuk in Lucifer’s Fall, een verbasterd stuk van Mercyful Fate’s Satan’s Fall, alsmede wat hoge gilletjes. Het navolgende up-tempo The Summoning is met zijn typische baslijn een regelrechte ode aan Iron Maiden. Unknown Unnamed is ook up-tempo en een eerbetoon aan de NWOBHM, alvorens we weer terugzakken naar het vertrouwde rustige doomtempo middels het magistrale A Sinner’s Fate. Deceiver geeft een lekker Saint Vitus gevoel. Enige dissonant op het sterke album is het zwakke afsluitende instrumentale Death March, waardoor het album als een nachtkaarsje uitgaat. Dat kan toch niet helemaal de bedoeling zijn geweest.

Lucifer’s Fall is een absolute aanrader voor de traditionele doom fan. Fans die een fysiek exemplaar van de cd willen hebben moeten er zeer snel bij zijn, er is maar een hele kleine oplage van gemaakt. Vis je naast het net, dan kan je het album ook digitaal bestellen, zie hiervoor de link onderaan.

Lucifer’s Fall – Lucifer’s Fall

1. The Suffering Wizard
  2. Lucifer’s Fall