Entrails – Resurrected from the Grave (Demo Collection)

Metal Blade, 2014

Het is ver gekomen als een old school band zo succesvol is dat diens demo’s heruitgebracht worden. In wat voor tijd leven wij eigenlijk? Entrails is allesbehalve geruisloos geklommen naar de top der Zweedse deathmetal en vindt vooral bij veertigers aftrek, niet geheel onterecht trouwens. Als je de nieuwe Entombed luistert is het normaal dat je deze band aandacht geeft. De bandleden, die normaal grinddeath spelen, hebben al van het begin in de gaten dat hun interpretatie van old school deathmetal de juiste is en ook Metal Blade volgt hen daarin. Nu worden de demo’s Reborn en Human Decay doodleuk aan elkaar geplakt en met de titel Resurrected from the Grave (Demo Collection) terug de wereld in gestuurd.

Achttien nummers vol kerkhofdeathmetal dus, het lijkt wel alsof het allemaal een aangekondigde kroniek is naar het afsluitende covereinde Casket Garden van Dismember. Het is zowaar nóg simpeler dan het latere werk, maar de kettingzaagriffs zijn minstens even lekker. Jammer van de drumprogrammering, die niet altijd even subtiel doorheen de boxen knalt, en een enigszins storende factor is in het bijzijn van de organische gitaarklanken. Na een tijdje went het wel, zoals bij InfestDead‘s JesuSatan (mocht het u iets zeggen). Voor de rest kan ik over deze collectie enkel zeggen dat het een puik plaatje is, geen overbodige luxe voor een Entrailfan. Gewoon enorm degelijk, tot en met de cover. Binnen tien jaar wordt dit gewoon heropgenomen als de band nog bestaat, en ook dan gaan we dit aanprijzen. Luistertip: Voices, het meest melodische nummer op deze compilatie.

Entrails - Rcomp

1. Reborn (Intro)
  2. Evil Obsession