Nevaloth – The Antagonist

Nevaloth – The Antagonist
Sonic Temple Records, 2014

Begin dit jaar bracht de Slovaakse bende van Nevaloth een tweede langspeler uit met als titel The Antagonist. Net over de grens van wat actueel is, maar we nemen hem er nog even bij. Atmosferische black metal, of dat zou het moeten zijn. Deze heren maken even duidelijk dat dit soort metal daarom niet meteen garant staat voor harmonie en/of simpliciteit.

Maak je dus klaar voor een behoorlijk moeilijk uurtje. Bands met een rauwe sound en ondergrondse producten mikken vaak op cd’s die makkelijk wegluisteren en weinig diversiteit bieden. Dit is zeer zeker niet het geval met The Antagonist. De band gaat van agressieve blaststukken tot chaotische atmosferische ladingen, van Nemesis Divina-probeersels op keyboard tot uptempo oldschool black. Het kernwoordje ‘chaos’ zit ergens vervat in deze laatste zin en eigenlijk is dit het ideale label voor Nevaloth. Mathematische black die niet lijkt te kloppen. Deze band verdient lof voor haar diversiteit binnen het genre, maar doet me eigenlijk op geen enkele track grip krijgen op die zwarte veelkleurigheid. Chaos en wanorde, dit zowel op vlak van de structuur, de overgangen als in de mix. Zelfs hier en daar wat technische slordigheden.

Misschien moet het nog een groeiplaat worden, maar ik heb ze al teveel kansen gegeven. Nevaloth heeft ook niet de ideale sound om veelvuldige luistersessies aan te bevelen. Hier en daar wat mooi gevonden fases, soms een dosis agressie die heerlijk aanvoelt, soms even een gitaarlijn waar de band veel meer had mee kunnen doen, maar nergens een punt om heerlijk in te verdwijnen en nergens een punt van houvast in deze wilde agressie. Er lopen wel mensen rond die zoiets kunnen waarderen, die tellen er dan tien punten bij.

Nevaloth - The Antagonist

1. The Anchoress
  2. Aeon of Iconoclasm