Channel Zero – Kill All Kings

Channel Zero – Kill All Kings

CNR Records, 2014

Hij is al even uit, maar Zware Metalen mag België ’s trots natuurlijk niet vergeten van een review te voorzien. Neem daarbij dat Kill All Kings welhaast de meest beladen plaat van Channel Zero is en de aanleidingen zijn daar. Album nummer zes is dan ook omgeven met de vraag in hoeverre de band de tragische gebeurtenis, waar inmiddels al veel over is geschreven, heeft kunnen omzetten in iets positiefs.

Om met die laatste vraag te beginnen: ondanks dat Kill All Kings niet over de gehele linie sterk is weet de band mij mateloos te boeien op deze schijf. Was de voorganger vooral een beuker (“Hallo, hier zijn we weer!”), Kill All Kings is vooral een oprechte plaat vol frustratie, verdriet en verwerking. Zanger Franky Desmet-Vandamme heeft het beste in hem naar boven gehaald en speelt dan ook een leidende rol.

Dark Passenger is een uiterst dansbaar en catchy nummer. Ook Crimson Collider is lekker behapbaar. De teksten doen echter al vermoeden dat Kill All Kings niet per se licht verteerbare kost is (“under the surface the wake of devastation is going to hurt…”). Vooruitlopende single Electronic Cocaine heeft door de toetsenondersteuning een zweem van Faith No More en is erg geslaagd.

Als gezegd. Kill All Kings is niet over de gehele linie even sterk. Het titelnummer is drammerig en Ego doet mij ook weinig. Bij de strot grijpend zijn uiteraard de songs Brother S’ Keeper (geen verschrijving) en het afsluitende Heart Stop. Vooral de laatste doet pijn. Duisternis wordt veel geroemd, stelt muzikaal weinig voor, maar laat een intense Franky horen. Een zuiver zingende versie van Glenn Danzig met een boodschap.

Melancholisch, pittig, beheerst en toch urgent. Onder een gitzwart gesternte heeft Channel Zero een plaat gemaakt die zeker niet in mijn lijstje ‘mooiste albums’ komt, maar toch zeker wel een plek verdiend in de categorie ‘platen die er toe doen’. En eerlijk is eerlijk. Die laatste categorie platen gaan de geschiedenis in.

cz

1. Dark Passenger
  2. Electronic Cocaine