Wretched – Cannibal

Wretched – Cannibal
Victory Records, 2014

Van de vijf Wretcheden op deze wereld, is dit een van de vier Amerikaanse. Hier betreft het de technische melodieze deathmetallers, die op hun vierde album – zoals we dat van hen gewend zijn – veel hooi op de vork nemen en dat in goud proberen spinnen. Dat is altijd lastig, maar het siert zo’n band dat ze niet voor de makkelijke weg kiezen. In het verleden leverde dat evenwel niet altijd even consistente materie op.

Technisch freeweelend is het nog altijd. Uit kwikzilver gitaargaren weven ze scherpe melodieën tot deathmetal en tsjilpen daar geregeld een tweestemmige heavymetalsolo overheen. Göteborgleads glinsteren als goudklompjes in een rivier van dubbel gelaagde kreetvocalen. Krolse loopjes nagelen de melodieuze tierlantijntjes pittig aan elkaar. Wat ze regelmatig fout doen is die vooruitstrevend ingesneden riffverkavelingen omspitten met blastbeats. Werkt totaal niet, het hakt de frivoliteit van de riff er helemaal uit. Er schort ook wat met de overgangen van vinnige melodeath naar in verhouding bijzonder rudimentaire en trage deathmetalblokken. Wel fraai zijn de bassen die in de tussenschoten over de uitklinkende, gekristalliseerde gitaarlijnen schommelen.

In Cranial Infestation zetten ze hun melodieuze steekspel op jagende, thrashy drumritmes en dat werk zóveel beter! In datzelfde nummer komt de mid tempo deathmetal er zelfs eens op gepaste wijze overheen en is er weer zo’n leuk samenspel tussen gitaareffect en basgitaar. To The Flies valt dan weer op met een dit keer wél goed geblaste, bijna glazuurmelodie op blackmetaltremelo’s en vindicatieve technische sier. De productie is glashelder en focust op de fluwelen snaarfrivoliteit en de synchrone grunt/screamcombo.

Consistentie is opnieuw de dooddoener. Je hoort de technische bagage, maar het bagagerek hebben ze nog steeds niet echt gevonden. De onderlinge partities voelen de helft van de tijd niet organisch aan. Je hoopt echt dat het betert met meerdere luisterbeurten, maar dat doet het niet. Vaak is het ofwel een slechte drumkeuze, ofwel de ingebeelde verplichting om er mid tempo old school death bij te moeten zeulen dat de nummers kannibaliseert.

Tracklisting
Wretched-Cannibal

1. Gold Above Me