Myrkur – Myrkur

Myrkur – Myrkur
Relapse Records, 2014

Een paar maanden geleden tekende Relapse Records het Deense Myrkur, een eenvrouws blackmetalproject. Dat was wel een verrassend bericht, aangezien Relapse zich zeer weinig bezig houdt met blackmetal en vooral omdat dit nog een volledig onbekende artiest was. De identiteit van de dame is niet bekend, al is er genoeg gespeculeerd. Laten we ons nu maar bezig houden met de muziek.

De sound van Myrkur is er een met verschillende kanten, al zitten de wortels wel in de blackmetal. Qua vocalen zijn de schreeuwen niet zo bijzonder, de elegante Clannad-achtige koorgezang daarentegen wel. In combinatie met de melodieuze, maar primitieve tremoloriffs doet deze aanpak me denken aan Ulver ten tijde van Bergtatt en dat is zeker een compliment. Toch zijn er genoeg verbeterpunten en deze zitten vooral de drumpartijen die grappig genoeg door iemand anders ingespeeld zijn. De snel gespeelde fills over de toms klinken misplaatst en de blastbeats komen bij vlagen niet lekker uit de verf. Ook zijn de overgangen in de tracks soms erg abrupt, vooral Nattens Barn heeft dit. Dybt I Skoven gaat wat meer de post-black/Alcest-kant op, Frosne Vind is een rustgevende folktrack en Må Du Brænde i Helvede is echt blackmetal. Door laatstgenoemde track word ik niet overtuigd, wanneer Myrkur haar dromerige kanten de boventoon laat voeren komen de mooiste resultaten langs.

Al met al een veelbelovend debuut met een sound die mij wel intrigeert, de uitwerking is nog vrij ruw. Vooral het drumwerk is een van de zwakkere schakels, ook omdat het kunstmatig klinkt. De sporadische rechttoe rechtaan blackmetalstukken zijn te gewoontjes om te boeien, maar de cleane vocalen en de lichtere stukken zijn echt prachtig. Myrkur is inmiddels bezig met een debuutalbum en daar ben ik wel benieuwd naar na deze EP.

Myrkur – Myrkur

1. Ravnens Banner
  2. Frosne Vind