Karg – Malstrom

Karg – Malstrom
Obscure Abhorrence Productions, 2014

Karg, het zei me eigenlijk niets… Harakiri For The Sky en Hoffnungstod deden echter wel een belletje rinkelen. Het meest actuele is uiteraard die eerste naam. Harakiri For The Sky is een project dat naar mijn gevoel een sterke speler is in het depressieve metalsteegje. De helft van dat project, namelijk JJ/V. Wahntraum, stuurt nu ook even deze Malstrom onze kant op.

Karg lijkt minder harmonisch te willen overkomen, al draagt dit product overduidelijk de stempel van deze man. Atmosferische melodieën, zonder te mikken op tripperige fases maar eerder om te contrasteren met het aanhoudende Duitse wanhoopsgeschrei. Net als binnen die andere projecten met overgave gebracht en zonder dat het vocaal zielig dreigt te worden. Tracks als Malstrom klinken op die manier stevig door, maar het mist een pak variatie en opbouw naar mijn gevoel. Dan doet opvolger Karthasis het een pak beter in de opbouw van de atmosfeer. Dekarntion balanceert ook tussen het agressievere werk met Nyktalgia-hints en het wazigere rustgevende. De rust blijft dan lang behouden met het dromerige Melancholia A.D. en post-rockerig zoete Apnoe.

Lijkt op een combinatie die moet kloppen en muzikaal zit het zeker ook sterk in mekaar. Je zou eigenlijk niet anders verwachten. Wel blijft Karg erg primitief klinken met een vrij barakke drumsound, behoorlijk wat slordige overgangen en een mix die toch wel een pak beter mocht. Wie die kelderklank van de drums en de aparte overgangen erbij kan nemen, kan zichzelf verwachten aan een prima melancholische blackmetal plaat.

Karg - Malstrom

1. Neurasthenie
  2. Malstrom