The Sixxis – Hollow Shrine

The Sixxis – Hollow Shrine
Glassville Records, 2014

Een band die het momenteel meer dan behoorlijk doet op Europese bodem, is het Amerikaanse The Sixxis. Na een EP vorig jaar boekten ze de studio bij niemand minder dan David Bottrill (Tool, Peter Gabriel, Stone Sour, …). Daarnaast stonden ze al op de planken met Devin Townsend Project, Animals As Leaders en vele anderen. Een kwalitatief geluid is dus niets waarover je moet twijfelen, maar wat maakt een rockband als The Sixxis nu zo speciaal?

Wat allereerst moet gezegd worden, is dat deze band vooral erg zacht en hedendaags overkomt, vooral door de ietwat flauwe vocale laag van Vladdy. Dat neemt niet weg dat het perfect past bij deze muziek. The Sixxis brengen een eigen, behoorlijk commerciële rockstijl die me door de zangwijze vaag aan Muse doet denken, andere momenten zingt hij dan weer behoorlijk zweverig. Eigenlijk is er teveel variatie om er echt een noemer op te plakken, maar het komt wel vaker wat platjes over. De band brengt rock die progressieve elementen en wat hardere lijnen mee opneemt in het concept en het muzikale verhaal dat op die manier ontstaat klinkt erg verfijnd en divers. Zo kruipt er wat meer hardrock lading in de gitaren op Long Ago of Out Alive , wat meer funk in Home Again (let ook op het vocale accent dat er weer compleet iets anders van maakt) en erg proggy en symfonische partijen in Waste of Time of het sublieme instrumentale nummer Coke Can Steve.

Het is ongetwijfeld maar bedoeld voor een kleine doelgroep bij de lezers op Zware Metalen, maar dat neemt niet weg dat deze heren een plaat kunnen voorleggen die schitterend in mekaar zit, met voldoende afwisseling, een beheerste inhoud en sound en hier en daar erg creatieve, doch commerciële ladingen. De progfan die het bekendere rockwerk uit de jaren ’90 (inclusief zang) wel ligt, kan dit zeker eens proberen. Muzikaal is dit erg interessant, vocaal kan het een afknapper zijn.

The Sixxis - Hollow Shrine

1. Dreamers
  2. Long Ago