Trioscapes – Digital Dream Sequence

Trioscapes – Digital Dream Sequence
Metal Blade, 2014

Een jazzband op Metal Blade, een opvallende verschijning in het aanbod van het label. De connectie is al duidelijker wanneer je Dan Briggs ziet staan in de line-up, de bassist van Between the Buried and Me. Met Walter Fancourt en Matt Lynch vormt hij Trioscapes, Digital Dream Sequence is de tweede plaat van het gezelschap.

Digital Dream Sequence is een plaat die werkelijk waar volledig in mijn instrumentale straatje zit. Bedreven jazzrock die klinkt als King Crimson, de fusionperiode van Miles Davis, een moderne Mahavishnu Orchestra zonder een gitarist door smerige overstuurde bassen en veelvuldige veranderende ritmes. De eerste twee tracks zijn explosief met scheurend en piepend saxofoonwerk en een fantastische bassolo van Dan Briggs in het ronduit funky Stab Wounds. Briggs speelt bij Between the Buried and Me natuurlijk al technisch moeilijke muziek, maar hier kan hij zichzelf echt tentoonstellen vanwege een losser karakter. Vergeleken met het debuut Separate Realities durft Trioscapes meer kanten op te gaan en te experimenteren. From The Earth To The Moon brengt een veel meer ontspannende vibe mee met extra percussie en fluit, de band laat de groove lekker lopen in plaats van er telkens een verandering in te brengen.

Daar zat op de debuutplaat vaak het probleem, het neigde veel te veel naar muzikantenmuziek: te veel gedoe zonder echt sterke composities neer te zetten waarbij je tijdens het beluisteren ervan semi-intellectueel nog even je bril rechtzet. Hysteria is de drukste track van de plaat: het sludgy begin gaat uiteindelijk naar een vreemde swingende beat en een rustig stuk waar de saxofoon even mag schitteren. Het vijftien minuten durende The Jungle opent met een Afrikaans aandoende passage en daarna krijg je eigenlijk alle kanten van de plaat in één track te horen. Trioscapes speelt heel sterk op deze plaat, de chemie tussen de muzikanten is erg goed, ze geven elkaar de ruimte om te soleren.

Het livegevoel spat van deze plaat af en voor de luisteraar is het veel aangenamer vergeleken met het debuut. Loyaal naar de jazzrockmeesters uit de jaren ’70, maar ook met een oog naar de toekomst door de smerige en springerige metalinvloeden in de ritmesectie. Fans van genoemde bands en bijvoorbeeld een moderner gezelschap als T.R.A.M. moeten dit eens gaan beluisteren. Ik hou van een stevige scheut jazz en dan zit je bij Trioscapes helemaal aan het goede adres.

Trioscapes – Digital Dream Sequence

1. Digital Dream Sequence
  2. Stab Wounds