TDW – Music To Stand Around and Feel Awkward To!

Layered Reality Productions, 2014

Tom de Wit is een oude bekende op Zware Metalen, maar de muziek van zijn solo-project viel niet altijd in goede aarde. Hij lijkt het ook wat aan te geven met zijn laatste albumtitel wat het heersende sentiment lijkt te zijn bij de muziek die hij schrijft. Langspeler zes, tijd om te ontleden waarom ik me wat ongemakkelijk voel bij welke prog deze man voorschotelt.

Het is zeker niet zo dat deze muziek ingewikkeld is opgebouwd en moeilijk te volgen valt. Tom werkt opnieuw samen met heel wat muzikanten die gitaar-, synth- of vioolsolo’s aanbrengen. Die samenwerking lijkt goed te lopen en maakt ook dat deze plaat wat afwisseling meekrijgt. De basis is echter behoorlijk oppervlakkig door de droge distortionlijnen, voorspelbare drumpartijen en vooral de goed gezongen, maar flauwe teksten. Het feit dat de backing vocals nog wat klemtonen plaatst in die tekst, maakt dat deze plaat nog meliger klinkt. Chameleon kan dan misschien wel catchy klinken, tekstueel en inhoudelijk is dit echt te makkelijk.

Het is pas met het erg mooie Butterflies dat mijn aandacht echt gegrepen wordt. Geen wisselwerking meer tussen oppervlakkige gitaren en tintelende onsamenhangende synths, maar even een erg diepgaand stukje akoestiek. Het geeft me wel een zekere Antimatter-feeling mee. Eveneens opvolger Mourning After II doet het beter met een structuur die iets spannender is en vooral door de gastbijdrage van zangeres Rosita. Op Dreamwalk II – The Descent beginnen de frustraties dan weer, met de zweverige vocalen op het platte gitaarweefsel, de tintelende synth-stukjes en flauwe tekst. Zelfs geluidstechnisch is dit eigenlijk niet om over naar huis te schrijven.

’Awkward’, dat kan je wel zeggen… Het is niet dat deze man geen interessantjes deuntjes op synth kan verzinnen en niet goed kan zingen, anders zou er een prachtnummer als Butterflies niet tussen kunnen op deze nieuwe plaat. De prog van de heer blijft me echter zwaar op de maag liggen. Niet omdat het moeilijk te volgen is, maar wel omdat de instrumentale combinaties, structurele overgangen en de vocale ziel van deze plaat niet kloppen.

1. Some Things I
  2. Chameleon
  3. Surface Scratching