John 5 – Careful With That Axe

John 5 – Careful With That Axe
60 Cycle Hum, 2014

Gitaarbeest John 5 heeft er weer eentje klaar. Hij stond deze zomer nog met Rob Zombie op festivals als Graspop, maar heeft naast die bezigheden toch ook weer tijd gevonden om zelf nog wat materiaal te produceren. Altijd fijn, zo’n plaatje van een half uur vol gitaarfantasietjes.

Het fijne aan deze man is niet alleen dat hij als een gek met een gitaar kan omgaan, maar ook dat hij heel wat diversiteit steekt in de instrumentale nummers. Virtuositeit staat mooi op de voorgrond dus, maar telkens op een andere manier. Opener This Is My Rifle werd dit jaar ook al uitgebracht als single en opent deze plaat meteen met geflipte solo’s en catchy rockvibes. Op Flight of The Vulcan Kelly speelt de man zo snel dat het wel lijkt alsof hij de klassieker Flight of The Bumblebee zo maar even op zijn gitaar erdoor ramt.

Naast al die rockkracht en techniciteit binnen dat kader zijn er ook wat verrassingen. Een eerste keer is dat met Jerry’s Breakdown waar John 5 even “Mr. Guitar” Chet Atkins materiaal op de plank legt met vliegensvlugge picking. Jiffy Jam klinkt wat meer à la The Shadows en is misschien nog één van de rustigere en minder technische tracks op de plaat. Een laatste leuke toevoeging is het Spaans-getinte El Cucuy, waar onze man even de Rodrigo y Gabriela tour opgaat. Je zou denken dat het allemaal kinderspel is voor hem.

Opnieuw een release die de man (nog meer) in de spotlight drijft. Een technisch instrumentaal plaatje dat weer balanceert tussen hardrock met blitse solo’s en enkele exotische elementen die John 5 ook weer even van zijn andere hoek tonen. Een mooie toevoeging aan de collectie.

John 5 - Careful With That Axe

1. We Need To Have A Talk About John
  2. This Is My Rifle