Onheil – Storm is Coming

Onheil – Storm is Coming
Cyclone Empire, 2014

Niet overweldigend productief, maar inmiddels wel een naam in Neerlands metalscene. Onheil is vijf jaar na Razor toe aan een nieuw album, genaamd Storm is Coming. En een storm is het geworden. Wederom doet de band zaken met Cyclone Empire om deze plaat de wereld in te helpen. Let’s go.

Voor wie onbekend is met Onheil, je hebt hier te maken met een melodische vorm van licht zwartgeblakerde heavy metal met veel gitaarmelodieën en krijszang die maar wat graag refereert aan het einde van de wereld en alle praktijken die zich daaraan verbinden. De ritmesectie zorgt voor de storm waar ik het eerder over had en wisselt thrashy stukken af met blasts en allerhande energieke praktijken. Laat ik beginnen met het pakken van een veer, bedoeld voor in de reet van degene die het totaalgeluid van Storm is Coming heeft gerealiseerd. Onheil klinkt op haar tweede langspeler namelijk kraakhelder en gelikt. De productie past zodoende prima bij de bedoelingen van deze band. Wanneer Embrace the Chaos aftrapt en zich vervolgens laat vervolgen door Kill Tomorrow ben ik zeer zeker te spreken over de prettige atmosfeer die dit vijfkoppige gezelschap creëert.

Wie echter een “maar” voelde aankomen zal rijkelijk bevredigd worden. Ik zal zeker niet de eerste zijn die Onheil en Iron Maiden in één zin noemt; de reden hiervan is de (over)vloed aan melodieuze twinleadpraktijken die in dit geval op ten duur allemaal wat inwisselbaar en voorspelbaar worden. Geen wonder ook, want niet alleen de Britse grootheden der heavymetal stonden reeds ruim hun mannetje op dit gebied. Kortom, tientallen bands deden dit eerder, en helaas voor Onheil, beter. Natuurlijk, het klinkt allemaal leuk, energiek, frivool en heavy maar dat zorgt nog niet voor een goed album. De heavy zijde is zogezegd voorspelbaar en de zwarte kant van dit collectief is door de gigantische verzameling aan melodieën en cheesy lijntjes (ieder zijn ding hoor) gewoonweg niet zwart genoeg.

Vlees noch vis, dat is de zwakte van Onheil, maar eveneens de kracht voor wie gewoon een leuke, enthousiaste band wil aanhoren zonder al te veeleisend te zijn. Zoals gezegd, als dit een EP was geweest, had ik van de daken geschreeuwd dat we hier te maken zouden hebben met een topper in de maak, maar betreft het een compleet album dan schijnt er net iets meer bij te komen kijken, zo blijkt. Gezien de prima productie en het enthousiasme waarmee men de boel presenteert: geen onvoldoende.

Onheil - Storm is Coming

1. Embrace the Chaos
  2. Kill Tomorrow