Thaw / Echoes of Yul – Split

Thaw / Echoes of Yul – Split
One Louder, 2014

Het kon haast niet anders dan dat deze Polen mekaar vroeg of laat zouden vinden. Ik was vorig jaar erg onder de indruk van Thaw en collega Bart is steeds vol lof geweest over Echoes of Yul. Dat kan dus haast niet mislukken. Een split met twee tracks, maar wel goed voor veertig minuten. Je kan het al raden, dit is eentje om in de stemming te komen.

En wat voor een stemming. Thaw trapt af met repetitieve drum- en baspatronen en een psychedelische ambient/noise waas op de achtergrond. In mijn vorige review stoorde dat repetitieve aan deze band me, maar langzamerhand wordt duidelijk dat deze Polen die herhaling gebruiken om je in een zekere trance te trekken. Pakweg halverwege de track verandert het patroon stelselmatig en je merkt dan ook plots hoe gevangen je zit in dit duistere doolhof. Even een moment waarop die ambientfocus weer terugtrekt en de dreigende, repetitieve bas en drones weer naar boven komen. Naar het einde toe bouwt de band op tot een psychedelische hoogte die door de snijdende gitaarlaag gewoon amper uit te houden is. En dan is er plots de stilte.

Een rustpunt waar Echoes of Yul op meesterlijke wijze weg mee weet en de volgende 25 minuten volstoomt met ambient en drones. Dit duo brengt een verhaal dat niet berust op drum- of baspatronen, maar wel krakend en dreigend het elektronische materiaal traag over je heen laat komen. Het zorgt zeker niet voor hetzelfde effect als het stuk van Thaw. Deze horror is er immers eentje die minder aangrijpend aanvoelt, en voor mij daarom ook iets minder ijzig aanvoelt. Toch is het sfeertje uiterst genietbaar voor in de late uurtjes.

Een ambient/drone verhaal waar de fans van het genre dus wel een intense trip op kunnen beleven, of trips, want de bands brengen elk een eigen klemtoon binnen het genre aan. Alsof je eerst in een helse nachtmerrie terechtkomt en dan voortdwaalt in je roes. Zeker eens proberen, ook in nuchtere staat.

Thaw / Echoes of Yul - Split

1. Earth Grounded (Thaw)
  2. Asemic (Echoes of Yul)