4th Dimension – Dispelling The Veil Of Illusions

Power Prog Records, 2014

Af en toe heb ik van die momenten waarop het even ‘over the top’ moet. Duitse powermetal is dan erg geschikt, maar Italiaanse pathos powermetal is dan beter. Denk aan Rhapsody (Of Fire), Vision Divine of Eldritch (hun laatste album is te gek). 4th Dimenson mag zich aan dat rijtje toevoegen. Muzikaal heeft het overigens meer weg van de laatste twee bands. Ondanks de stevige lading toetsen ontbreekt de georchestreerde bombast op Dispelling The Veil Of Illusions zoals die bij Rhapsody Of Fire nogal aanwezig is.

Het debuut heb ik gemist, maar lijkt het opsnorren waard. Dispelling The Veil Of Illusions is namelijk een prima plaatje boordevol uptempo, en vooral niet al te moeilijke, powermetal. Duidelijke zanglijnen, catchy refreinen, powerchords onder een dikke laag van toetsen. Daarmee heb je de muziek van deze Italianen (het kan niet anders) van 4th Dimenson duidelijk mee gedefinieerd. Het intro niet meegerekend kan je je negen keer tegoed dan aan euforische momenten die licht te verteren zijn. Het tempo blijft er over de gehele linie goed in zitten. Geen inkakmoment dus, wel wat gebrek aan dynamiek. Ook de fantasieloze ritmesectie had zich wel wat meer mogen doen gelden.

Desalniettemin zal ik Dispelling The Veil Of Illusions zeker nog wel eens aan een luisterbeurt onderwerpen. Prima muziek voor tijdens het sporten of wanneer je even een gelukzalig momentje wilt beleven. Niet heel origineel, maar prima te doen. Het is net als met eten van de afhaalchinees: prima te doen, maar liever niet te vaak.

4 th

1. Veil 3102
  2. A Circle in the Ice