Vassafor / Sinistrous Diabolus – Split

Vassafor / Sinistrous Diabolus – Split
Iron Bonehead Productions, 2014

Vassafor, één van die Nieuw-Zeelandse occulte blackdeath bands die er niet geheel in slaagt om in de slipstream van de Australische buren de oversteek te maken naar Europa. Nochtans zou het moeten. Obsidian Codex is een beestig sterk album dat onterecht genegeerd wordt door velen. Nu klit Vassafor samen met Sinistrous Diabolus, die andere band van Temple Nightside en Vassafor-gitarist Phil Kusabs. Drie kwartier duivels plezier.

Vassafor is opnieuw zijn doffe en muffe zelf, met twee nummers waarvan het eerste bijna vijftien minuten lang is. Genoeg om je wezenloos gebeukt te voelen na drie minuten, de andere twaalf verpulveren je botten van binnenuit. Toxische riffs en tremelo’s die alles vacuüm trekken en je in ademnood achterlaten. Twee nummers die voelen als een montage van mentale griep met de ergst mogelijke symptomen, met periodieke loomheid tot op het palliatieve enerzijds en extreme leegloop op hoge snelheid met allerlei dierlijke geluiden anderzijds. Bezetenheid ten top gedreven.

Het drieledige of driedelige Sinistrous Diabolus nummer Aeon Tenebris – Aeon Lacrimis – Aeon Mortem overschrijdt netjes de twintigminutengrens en takelt je mentaal al even hard toe als hetgeen Vassafor je laat ondergaan. Niet met occulte blackdeath, wel met een lompe vorm van funeral doom waar een pak passieve deathmetal in verscholen zit. Halfweg het nummer begint de vreemde eruptie pas echt, en als een krioelende kolonie Portal-rupsen regent het rare ritmes tussen de funeral doomdeath door. Apart.

Een heel fijne split, die naast het ondergewaardeerde Vassafor ook een verrassing oplevert in het funeral genre. Wederom met dank aan het Iron Bonehead label, ze kunnen daar geen brol meer uitbrengen zo lijkt het.

Vassafor

1. Vassafor – Ossuary in Darkness
  2. Vassafor – Son of the Moon