Darkest Horizon – The Grand Continuum

Darkest Horizon – The Grand Continuum
Eigen beheer, 2014

Het is epische, melodische deathmetal die men volgens eigen zeggen speelt. Onder de oppervlakte is er veel meer aan de hand. Dat dit positieve zaken zijn, blijkt al na de eerste luisterbeurt. Er openbaart zich een band die met name in de momenten dat het gas eraf gaat, haar grootste kracht boven laat komen. Dan komt de gelaagdheid van de muziek het best tot zijn recht en blijkt hoe de sterke vocalen lekker in de mix liggen. De sporadisch ingezette keyboards overheersen niet maar vullen subtiel aan, daar waar nodig.

Na de intro vormt A Universe Reborn een prima visitekaartje. Hierin komen alle elementen die de muziek vorm geven samen: melodie, goede riffs en gevarieerde zanglijnen. A Thousand Dreams springt er als compositie met kop en schouders bovenuit. Hierin gaat het tempo omlaag en dat levert, zeker voor een deathmetalband, een verrassend sterke compositie op. Uiterst traag en met wat doom-invloeden in het eerste deel is dit het hoogtepunt.

In Utopia komt de eerste verrassing bovendrijven. In dit nummer liggen de invloeden van Iron Maiden er dik bovenop maar toch weet Darkest Horizon er een eigen saus overheen te gieten. Knap gedaan, en dat voor een debuut cd.

Na twee ep’s komt Darkest Horizon met de eerste volledige cd en dat is een dijk van een debuut geworden. Voor iedereen die de nieuwe Opeth vindt tegenvallen, de eerste cd’s twee van In Flames kan dromen, meer dan drie cd’s van Iron Maiden in zijn kast heeft staan of de blackmetal van Dimmu Borgir waardeert, is The Grand Continuum aanbevelenswaardig.

Darkest Horizon- The Grand Continuum

1. Continuum
  2. A Universe Reborn