Warlord UK – We Die As One

Warlord UK – We Die As One
Xtreem Music, 2014

Old-school deathmetal, recht uit het hart gespeeld en met een productie die uber-gruizig klinkt. Waar vind je dat nog? Nou, bij het Britse Warlord UK dus. Hoe kan het ook anders klinken met zo’n bandnaam en opgericht in 1993. Volgens de legende werd Warlord UK getekend tijdens het opnemen van de eerste demo. Toch duurde het drie jaar voor de debuut-cd uit kwam en twee jaar later was het alweer voorbij waarna tien jaar later werd besloten de instrumenten af te stoffen en de band opnieuw op te richten.

Op het gebied van drummers heeft Warlord UK pech gehad. Neil Hutton, drummer van het eerste uur, vertrok naar Benediction en zijn opvolger, Neil Farrington, beroofde zich in 2010 van zijn eigen leven. Een vervanger werd nog altijd niet gevonden, vandaar dat er op deze derde cd gebruik wordt gemaakt van een sessie-drummer.

Het levert een degelijke cd op die niet ver boven andere release uitspringt maar ook niet onder de maat blijft. Enkele hoogtepunten zijn Strenght Defeats Decay. Hierin laat Warlord UK even lekker wat oude Napalm Death-riffjes en zanglijnen voorbijkomen. Andere invloeden zijn er van Bolt Thrower en de oude Carcass. Age Of Extreme wordt opgefleurd met een lekker felle solo. Maar het beste wordt voor het laatst bewaard in het titelnummer. Hierin zit een sterke groove die de toch al niet misselijke riffs ondersteund. Stonden er meer van deze nummers op dan had het geheel gevarieerder geklonken en was de score hoger geweest.

Warlord UK voegt met We Die As One geen zak toe aan het deathmetal genre an sich. Niemand die dat ook maar iets kan schelen. Allesvernietigend en extreem bruut wordt er lekker op los gehakt. Knap dat ze dit trucje twintig jaar na oprichting nog op kunnen voeren.

Warlord UK - We Die As One

1. When Worlds Collide
  2. Human Inner Core