Craang – To the Estimated Size of the Universe

Eigen beheer, 2014

Ik weet niet wat er in het eten van de Grieken zit vandaag de dag. De releases uit dat land blijven onze redactie en natuurlijk de rest van de wereld van de zware muziek bereiken dit jaar en dit in grote aantallen. Craang is een band die met To the Estimated Size of the Universe z’n eerste boreling heeft, wat verklaart waarom ik nog nooit eerder van dit trio gehoord had. Craangs eerste is een liefdeskind van lang uitgesponnen psychedelische jams en keiharde stukken stoner, een recept dat ons de laatste tijd misschien al wat te veel is voorgeschoteld, maar dat de Grieken meer dan degelijk bereiden.

De mooie albumhoes doet al meteen veel goeds vermoeden, een vermoeden dat het trio vervolgens inlost. To the Estimated Size of the Universe is een trip die je bijna doet vergeten dat de herfst het land al binnengerold is, die je doet vergeten dat je eigenlijk wel eens aan die steeds groeiende berg onafgewerkte recensies moet beginnen. Nee, zo’n meesterwerk is het nu ook weer niet: er kan wel nog wat gesleuteld worden aan het te lang aanhouden van riffs en wat variatie in de tempo’s zou op een gegeven moment wel welkom zijn. Het album telt vier nummers, die elk -zoals het hoort natuurlijk- een uitgesproken karakter en verloop kennen, maar nog steeds mooi in elkaar voortvloeien. The Meteorian, het langste nummer, klokt af op iets meer dan vijftien minuten en gaat naar er met de prijs van beste nummer op het album vandoor. De met delay doordrenkte zanglijnen schijnen vooral op dit nummer, ook de psychedelische passages zijn hier het meest memorabel. Trippy to the max en op andere momenten groovy zonder weerga: dit is waar de band echt schijnt. Niet dat de andere nummers niet voldoen aan die twee criteria, integendeel.

Baanbrekend is To the Estimated Size of the Universe echter niet (hoe kan je je in een genre als dit nog goed differentiëren?), genietbaar des te meer. De skills die de Grieken hier tentoonspreiden, de productie die het plaatje (bijna!) volledig doen kloppen; het is erg indrukwekkend dat een debuutalbum zo goed kan zijn. Natuurlijk is er nog wat ruimte voor verbetering zoals ik al eerder aanhaalde, maar dit had net zo goed een album kunnen zijn van een band die al tien jaar ervaring heeft binnen de scene en de tijd heeft gehad om zich te verdiepen in een eigen sound. Volgend jaar komt er trouwens een vinylrelease van dit album; het Duitse Pink Tank Records heeft de band onder zijn vleugels genomen. Toegegeven: met een album als dit hoeft dat niet te verbazen. Klasse!

1. Slo Forward Jam
  2. Butterfly
  3. Magnolia